To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Głogowskie Forum Historyczne
Głogowskie Forum Historyczne - czyli ciekawostki historyczne z regionu.

Głogów w czasie I i II wojnny światowej - Lotnisko forteczne

TadeuszFantom - 2013-07-21, 18:41
Temat postu: Lotnisko forteczne
Każdy słyszał (no może nie każdy ale prawie każdy entuzjasta historii Głogowa) o istnieniu lotniska fortecznego w okresie I Wojny Światowej. Gdzie ono było?

1) Pierwsze podejrzenia padały na rejon Ostrowia Tumskiego w pobliżu osady Oberau (Obora), jednak wystąpienie oznaczenia na jednej z map jako lotniska nie potwierdziło się w formie zdjęć czy materiałów pisanych.

2) Drugie ustalenie na podstawie zdjęć rodem z gorącej Hiszpanii wskazywało na tereny w pobliżu Alei Kazimierza Wielkiego. Zwłaszcza, że teren ten był mało zabudowany.

3) Trzecie, moje ustalenie wskazuje na rejon osiedla Hutnik II, teren między zabudowaniami ulicy Styczniowej a ulicą Niedziałkowskiego, w rejonie szkoły podstawowej i ogródków działkowych o nazwie chyba "Osiedle" (w każdym razie tak kiedyś się nazywały z tego co pamiętam). Jeszcze na razie za szybko jest aby cokolwiek ogłaszać ale warto przeanalizować. Oprócz "hiszpańskiego" zdjęcia w takim wypozycjonowaniu lotniska pomogła mi mapa sowiecka z okresu 1945 roku, wykonana na potrzeby ataku na twierdzę Głogów. Na mapie w tym rejonie jest wyraźny napis po rosyjsku skrót: "aerodr" co wyraźnie wskazuje na aerodrom. Jeszcze mam do przeanalizowania zdjęcia lotnicze z tego okresu i jak wyglądał ten teren.

Mam nadzieję, że temat ten zainspiruje do poszukania jak największej ilości danych w celu ustalenia położenia i czasu działalności lotniska fortecznego Twierdzy Glogau.
Na pewno lotnisko forteczne działało dłużej niż tylko w roku 1914, być może nawet przez cały okres I Wojny Światowej. Na zdjęciach "hiszpańskich" widać samoloty o konstrukcji nowoczesnej, nie przypominających tych z czasów 1914 roku.

Inne zagadnienie wiąże się z lotniskiem na ternie Ostrowa Tumskiego, przypuszczam, że było tam lotnisko wykorzystywane głównie do celów cywilnych i to doraźnie. Może nawet lądowały tam sterowce ale jak na razie nie mam danych konkretnych i to są jedynie moje przypuszczenia.

Temat jest rozwojowy i jak sądzę godny zbadania. Jeśli ktoś ma jakieś dane lub przypuszczenia to niech pisze, może coś razem wydedukujemy.

Alicja - 2013-07-22, 11:21

chyba to raczej nie będzie na temat lotniska fortecznego, ale w temacie latania na pewno. Znalazłam kiedyś na jakiejś aukcji fajne zdjęcia z Serbów, są samoloty, jest data kursu.... a miejscowość mozna odnaleźć na mapie załączonej przez Tadeusza.


TadeuszFantom - 2013-07-23, 08:33

Dziękuję Alicjo za zdjęcia, czym więcej informacji tym lepiej. Zdjęcia pochodzą z lotniska w Serbach, w okresie II WŚ było wykorzystywane jako polowe lotnisko wojskowe. Zdjęcia które zamieściłaś przedstawiają aparaty latające cywilne.

Teraz do rzeczy, lotnisko forteczne chyba udało mi się namierzyć gdzie dokładnie się znajdowało. Wyszedłem z założenia, że tak duży obiekt nawet po zniknięciu powinien zostawić ślady widoczne na zdjęciach lotniczych. Oczywiście na współczesnych zdjęciach trudno już w terenie mocno zurbanizowanym zobaczyć ale są dobre zdjęcia z roku 1945, gdzie rejon ten był jeszcze bardzo słabo usiany budynkami.

1) Zdjęcie "hiszpańskie" lotniska, na nim wyraźnie widać wieże:
-ratusza
-kościoła "Bożego Ciała"
-Synagogi
Nie widać za to wieży kościoła św. Mikołaja, a po lewej stronie od wieży ratusza jest "pusto".
Robiąc zdjęcie z rejonu szkoły rolniczej z Żarkowa można uzyskać taki właśnie widok.
Na zdjęciu jest widoczny samolot stojący przy wielkim namiocie oraz przypuszczalnie budynek baraku (najprawdopodobniej baraki Exerzier - Schuppen) które zamieszczam na drugiej grafice fragmentu mapy z roku 1913.

2) Fragmenty map:
-z roku 1913
-z roku 1930
Na mapie z roku 1913 są widoczne baraki wojskowe.
Na mapie z roku 1930 widoczne są pustkowia, jeszcze niemal nie zabudowane oraz "tajemniczy" pas terenu opisany jako Gratzmuhlenacker - przypuszczalnie teren o jednolitej topografii ale już innym przeznaczeniu. W każdym razie posiadający jednego właściciela przypuszczalnie.

3) Zdjęcia lotnicze z roku 1945, na którym nawet po częściowej urbanizacji wyraźnie widać zarys jednolitego terenu, wręcz można określić granice tego terenu. Zamieszczam zdjęcia te lotnicze na jednym zaznaczyłem czerwonym obwodem przypuszczalny teren lotniska (w postaci ramki okalającej ten teren w pewnej odległości od faktycznej granicy tego lotniska).

4) Nazwy ulic na osiedlu Słonecznym związane są z lotnictwem
-Żwirki i Wigury (do 1945 Boelcke - as lotnictwa myśliwskiego z czasów I WŚ)
-Lotników, wcześniej Lotników Polskich (do 1945 roku Richthofen - as lotnictwa myśliwskiego z czasów I WŚ)

To na razie na tyle, poniżej są zdjęcia i fragmenty map.

TadeuszFantom - 2013-07-23, 10:47

Przy okazji poszukiwań moich informacji na temat lotnisk w Głogowie i okolicach znalazłem wykaz lotnisk niemieckich na terenie Polski (obecnej), dlatego wklejam bo kiedyś może się przydać:
Cytat:
ROBOCZE ZESTAWIENIE LOTNISK LUFTWAFFE W POLSCE 1939-1945
Allenstein-Deuthen.....N53 45 10 E20 25 23 .....Olsztyn-Dajtki/OL
Altkemnitz.....N50 54 30 E15 36 00 O?.....Stara Kamienica/JG
Alt-Rosenberg.....?.....?
Arys-Rostken.....N53 43 00 E21 55 00.....Orzysz/SU
Aslau.....N51 18 40 E15 44 20.....Osła/JG
Bad Polzin.....?.....Połczyn Zdrój?
Balice.....~N50 04 39 E19 47 05.....koło Krakowa
Baranowicze.....~N53 08 44 E25 57 43.....?
Bednary.....N52 32 05 E17 14 00.....Niem: Tonndorf
Biała Podlaska.....~N52 00 25 E23 08 56.....?
Białystok - Krywlany.....~N53 06 28 E23 10 10.....?
Bielice.....~N52 13 02 E20 18 03.....Koło Sochaczewa
Bielitz(-felde).....N50 33 30 E17 30 00.....Bielice OP
Bielsk Podlaski.....~N52 40 00 E19 48 59.....?
Bielsko Biała - Aleksandrowice.....N49 48 20 E19 00 20.....Niem: Bielitz Alexanderfeld
Bojary.....?.....Wchłonięte przez Białystok?
Borysowszczyzna.....N52 26 00 E23 06 00.....?
Braunsberg.....N54 22 30 E19 50 30.....Braniewo/EL
Breslau-Gandau.....N51 07 38 E16 58 40.....Wrocław – Gądów
Breslau-Schöngarten.....N51 06 25 E16 55 10.....Wrocław – Strachowice
Brieg.....N50 50 20 E17 24 47.....Brzeg Opolski (dokładnie: Rudniki)
Brody.....?.....?
Brüsterort.....N54 56 15 E19 59 25.....Jantarnyj/Kalin.Obł.
Brześć nad Bugiem.....~N52 06 46 E23 54 00.....Niem: Brest Litovsk
Bunzlau.....N51 19 30 E15 33 10.....Bolesławiec JG
Bydgoszcz.....N53 06 30 E17 57 40.....Szweredowo/Biedaszkowo, Niem: Bromberg
Ciechanów - Krubinek.....~N52 50 20 E20 37 58?.....Niem: Zichenau
Cosel.....N50 20 00 E18 14 00.....Kędzierzyn-Koźle OP
Cuniow.....?.....?
Czerlany.....?.....?
Częstochowa - Rudniki.....N50 53 06 E19 12 17AIP.....Niem: Tschenstochau
Danzig-Langfuhr.....N54 23 38 E18 36 43.....Gdańsk-Wrzeszcz
Dębica.....?.....Niem: Debiza,
Dęblin - Irena.....~N51 33 09 E21 53 39.....?
Deep.....N54 08 20 E15 14 00.....Rogowo KOŁ
Deutsch-Buckow.....N54 30 30 E17 07 10.....Jezierzyce SŁ
Deutsch-Eylau.....N53 35 30 E19 35 30.....Iława OL
Dievenow.....N54 00 50 E14 45 30.....Dziwnów SZ
Dołubowo.....?.....Białostockie?
Dramburg.....N53 28 45 E15 43 30.....Drawsko KO
Dub.....N50 40 00 E23 34 00.....Near Zamość
Dubno.....~N50 27 23 E25 49 46.....Dworzyszcze k/Dubna?,okres 1939-45:
Eichwalde.....N54 50 30 E21 08 30.....Polyesk (Kalinin. Zone)
Elbing.....N54 08 30 E19 26 00.....Elbląg
Flatow-Annafeld.....?.....Złotów PI
Fordon.....N54 32 25 E17 47 30.....Niem: Leidenburg
Frankenstein.....N50 34 20 E16 50 00.....Ząbkowice Śl. WB
Frankfurt am Oder.....N52 20 15 E14 37 15.....Słubice GO
Frauenburg.....N54 21 30 E19 41 30.....Frombork EL
Freienwalde.....N53 27 40 E15 20 00.....Chociwel SZ
Freiwaldau.....N51 27 40 E15 06 30.....Gozdnica ZG
Freudenthal.....?.....= Bruntal
Friedersdorf.....?.....?
Gabbert.....N53 18 40 E15 42 50.....Jaworze SZ
Gäbersdorf.....N51 02 20 E16 27 00.....Udanin WR
Ganshorn.....?.....?
Gerdauen.....N54 23 50 E21 17 40.....Zheleznodorzhniy (Kalinin. Zone)
Glatz-west..........Kłodzko NJB
Gleiwitz.....N50 16 15 E18 40 30.....Gliwice KA
Glogau.....N51 42 00 E16 07 00.....Głogów LG
Gotenhafen-Hexengrund.....N54 35 05 E18 30 45.....= Amalienfelde/Westpr, Gdynia-Babie Doły
Grieslienen.....N53 36 15 E20 22 30.....Gryźliny OL
Grodno.....?.....?
Grójec.....?.....Słomczyn WAR?
Gross Lassewitz.....?..... (czy Gross Lassowitz?; Oberwalden), Lasowice Wlk. OP
Gross Stein.....N50 31 35 E18 05 45.....Kamień Śl. OP
Grossburg.....N50 52 00 E17 04 50.....Borek Strzeliński WR
Grosskosel.....N53 19 30 E20 17 30.....Kozłowo OL
Gross-Schiemanen.....N52 28 45 E20 57 30 .....Szymany OL
Gross-Schönfeld.....N53 06 00 E14 33 00.....Żarczyn SZ
Grottkau.....N50 38 15 E17 23 30.....Stary Grodków OP
Grudziądz.....?.....?
Grunau.....N50 54 00 E15 47 10.....Jeżów Sudecki JG
Grunau-Schettnienen.....N54 26 30 E19 52 00.....Gronovo (Kalinin. Zone)
Grünwiese.....?.....Niewiesze KA
Guben.....N51 59 20 E14 43 40.....Gubin ZG
Gutenfeld.....N54 40 30 E20 38 40.....L’ugovoye (Kalinin. Zone)
Hartenau.....N50 20 30 E17 59 30.....Twardawa OP
Heiligenbeil.....N54 28 30 E19 58 00.....Mamonovo (Kalinin. Zone)
Henkenhagen.....?..... = Kolberg (Ost), Kołobrzeg KO
Hirschberg.....N50 54 00 E15 47 10.....= Grunau, Jelenia Góra
Hohenfriedeberg.....N50 55 30 E16 15 30.....Dobromierz WB?
Hordynia.....?.....Brak danych
Hostynne.....N50 45 00 E23 43 00.....Koło Zamościa
Hranówka.....?.....Koło Dubna
Inowrocław.....?.....Niem: Hohensalza
Insterburg.....N54 36 40 E21 48 30.....Tsherniakhovsk (Kalinin. Zone)
Jesau.....N54 33 40 E20 36 00.....Przypuszczalnie: Juzhnyi (Kalinin. Zone)
Juliusburg-Nord.....?.....Dobroszyce WR
Juliusburg-Süd.....?.....(Dobroszyce) WR
Jürgenfelde.....N54 28 45 E21 47 30.....?
Kamenz..........Kamieniec Ząbkowicki WB
Kamp.....N54 08 45 E15 20 00.....Unieście KO
Katowice - Mierzęcice.....N50 14 20 E19 02 25.....?
Klein Eichen.....N50 30 00 E18 04 30.....Dębina OP
Klemensów.....~N50 43 00 E23 01 00.....Zamojskie
Klützow.....N53 18 40 E15 00 30.....Kluczewo SZ
Kobryń.....?.....Niem: Kobrin
Kolbatz.....?.....Kołbacz SZ
Kolberg.....N54 12 00 E15 40 30.....Kołobrzeg KO
Kołomyja.....~ N48 31 53 E25 02 03.....Niem: Kolomea
Komturhof.....~ N51 17 40 E18 09 33.....Wieruszów?
Königsberg.....N52 56 30 E14 25 00.....Chojna SZ
Königsberg-Devau.....N54 43 30 E20 34 30.....Kalinigrad-Vassilkovo (Kalinin. Zone)
Königsberg-Neuhausen.....N54 47 10 E20 37 05.....Kaliningrad-Guryevsk (Kalinin. Zone)
Köslin.....?.....Koszalin. Czy chodzi o Zegrze Pom.?
Kraków.....N50 05 00 E19 59 40.....Rakowice/Czyżyny
Kreutzberg- Süd.....~ N50 58 30 E18 12 52.....(czy Kreutzburg) (Kluczbork OP)
Krosno.....N49 40 59 E21 44 01.....?
Kroszewo.....?.....koło Krosna
Krzewica.....~ N52 04 12 E22 42 05.....?
Küpper.....?.....= SAGAN, Żagań ZG
Kuriany.....N53 05 00 E23 16 00.....Jeśli „Kurjany”, to koordynaty są złe
Kurowice.....?.....koło Lwowa
Kurowice.....~N49 46 00 E24 24 59.....25 km ESE Lwów
Kwatery.....?.....Wileńszczyzna?
Labiau.....~ N54 52 00 E21 06 59.....= Eichwalde, Polyesk (Kalinin. Zone)
Łabunie.....~N50 39 00 E23 22 00.....Zamojskie
Langenau.....N51 11 30 E17 05 00.....Długopole WR (koło Bystrzycy Kłodzkiej)
Lauenburg.....N54 32 25 E17 47 30.....Lębork SŁ
Leba.....N54 45 20 E17 31 00.....Łeba KO
Leobschütz.....N50 13 00 E17 47 00.....Lwów-Skniłów Głubczyce OP
Lesiszcze.....?.....Wileńszczyzna?
Lezanie.....?.....Czy Lezany?
Lida.....?.....?
Liegnitz.....N51 11 10 E16 11 30, N51 10 59 E16 10 46AIP.....Legnica
Lisiatycze.....?.....?
Littausdorf.....?.....?
Lobellen.....N54 56 30 E22 15 30.....(Hüttenfelde-Neusiedel),?????
Łódź Lublinek.....N51 43 20 E19 24 00.....Niem: Litzmannstadt
Lötzen.....N54 02 30 E21 46 15.....Giżycko SU
Lüben.....N51 25 30 E16 11 30.....Lubin LG
Lublin.....?.....Radawiec?
Łuck.....~N50 45 04 E25 21 43.....Niem: Luzk lub Luck
Ludwigsdorf.....?.....Ludwikowice Kł. WB
Łuniniec.....?.....?
Lwów Skniłów.....?.....Niem: Lemberg
Lyck.....N53 49 50 E22 23 45.....Ełk SU
Mackfitz.....N53 45 40 E15 17 50.....= Plathe, Makowice SZ (lub Płoty)
Malzkow.....?.....?
Marienburg.....N54 01 40 E19 07 40.....Malbork EL
Märkisch-Friedland.....N53 23 20 E16 06 15.....= Crössinsee, Mirosławiec PI
Märzdorf.....?.....= Ohlau, Oława OP
Mehlsack-Wormditt.....~ N54 08 45 E20 05 07.....= Wormditt, Orneta
Międzyrzecz.....?.....Miedzyrzec (Podl?), inna nazwa lotniska KRZEWICA?
Mielec.....N50 19 20 E21 27 43AIP.....?
Mirkau.....?.....Mirków WR
Mława.....?.....?
Młynów.....?.....Warszawskie
Möckendorf.....N50 31 35 E17 18 35.....Korzekwice OP
Moderówka.....~ N49 45 39 E21 38 08.....Niem: Moderowka, koło Krosna
Modlin.....?.....?
Mohylew.....?.....Niem: Mogilev?
Mołodeczno.....?.....?
Mondschütz.....N51 18 30 E16 35 50.....Lubiąż WR
Mühlen.....?.....Mielno OL
Nagłowice.....N50 40 00 E20 06 00.....Kieleckie
Nakło.....?.....Niem: Nakel
Nasielsk.....?.....?
Naumburg.....N51 52 40 E15 18 40.....Nowogród Bobrzański ZG
Neisse.....N50 30 25 E17 17 35.....= Stephansdorf, Nysa-Radzikowice OP
Nemmin.....N53 47 40 E15 48 30.....Świdwin KO
Nest.....N54 16 50 E16 07 40.....Unieście KO
Neudorf.....N50 37 53 E17 47 00.....Opole - Nowe Miasto
Neuhammer.....N51 28 30 E15 25 30.....Świętoszów JG
Neuhausen.....N54 47 15 E20 37 10.....Guryevsk (Kalinin. Zone)
Neukuhren.....N54 56 50 E20 14 45.....Pionierskij (Kalinin. Zone)
Neustadt.....N50 20 30 E17 35 00.....Prudnik OP
Nieder-ellguth.....N50 29 15 E18 06 35.....Ligota Dln. OP
Nowy Dwór.....?.....?
Oberglogau.....N50 21 30 E17 51 00.....Głogówek OP
Oels.....N51 13 00 E17 26 44.....Oleśnica WR
Ohlau.....N50 58 50 E17 14 40.....= Märzdorf, Oława WR
Orany.....?.....Varena (Lithuania)
Oschen.....?.....Ośno EL
Ostrów Mazowiecka.....N51 37 00 E17 57 00.....Niem: Ostrow
Ottmuth.....N50 30 40 E17 59 00.....Krapkowice OP
Paulwitz.....?.....Pawłowice WB
Petershagen.....N53 54 45 E15 38 30.....Kol. Mirowo lub Leszczyn KO
Pillau-Neutief.....N54 36 50 E19 52 45.....Bal’tijsk (Kalinin. Zone)
Pinnow.....N53 54 30 E15 28 10.....Pniewo SZ
Pińsk.....~ N52 09 59 E26 07 39.....Niem: Pinsk
Plathe.....~N53 45 40 E15 17 50.....= Mackfitz, Płoty SZ
Polangen.....?.....?
Powayen.....N54 45 05 E20 11 00.....Kryemnievo (Kalinin. Zone)
Powunden.....N54 53 25 E20 35 10.....Khol’mogorovka lub Khrabrovo (Kalinin. Zone)
Poznań - Ławica.....N52 25 35 E16 50 20, .....Niem: Posen
Praust.....~ N54 15 04 E18 39 16.....Pruszcz Gd.
Preussisch-Eylau.....N54 22 30 E20 40 30?.....Bagratyonovsk (Kalinin. Zone)
Prowehren.....N54 46 00 E20 25 00.....Druzhnoye (Kalinin. Zone)
Pruzana..........= Prużana PL (ob. Pruzhana BY)
Przasnysz.....~ N53 00 16 E20 55 52.....Niem: Praschnitz
Puławy.....~ N51 24 30 E21 55 24.....Dokładnie: Góra Puławska
Pułtusk.....?.....Niem: Pultusk or Ostenburg, lotnisko we wsi Kleszewo k/Pułtuska
Putzig.....?.....Puck GD,
Pyritz.....N53 07 20 E14 51 10.....Pyrzyce SZ
Raczki.....N53 59 20 E22 47 08.....?
Radom - Piastow.....N51 28 50 E21 06 40.....?
Radom - Sadkow.....N51 23 30 E20 13 00 .....?
Radziwiłłów.....?.....?
Radzyń Podlaski.....?.....Niem: Radzyn
Ratibor.....?.....Racibórz KA
Reichenbach.....?.....Dzierżoniów WB
Reichshof.....N50 06 30 E22 03 00, .....Rzeszów Jasionka
Reppen.....N52 19 25 E14 48 40.....Rzepin GO
Riesenburg.....N53 45 30 E19 12 00.....Prabuty OL?
Rogoźnica.....?.....Niem: Rogoznica
Ros.....?.....Właściwie Ross, koło m. Wołpa, Grodzieńszczyzna BY.
Rosenborn-Zobten.....N50 57 30 E16 46 15.....(lub Rosenberg - Rostkowice OP), Mirosławice WR
Rossweide.....N50 22 00 E17 57 00.....Rozkochów OP
Rumia.....N54 35 10 E18 23 35.....Niem: Rahmel
Saatzing.....?.....Szadzko SZ
Sachau.....?.....Sucha OP
Sagan-Küpper.....N51 36 00 E15 18 00.....Żagań
Schendek.....?.....= Zendek/Pol. = Udetfeld, Zendek KT
Schippenbeil.....N54 15 00 E21 00 40.....Sępopol OL
Schlosswalden.....?.....Lasowice Mł OP
Scholastikovo.....?.....Koło Prussisch Friedland?
Schönfeld-Seifersdorf.....N51 11 30 E15 56 30.....Lutogniewice JG
Schönwald-Oppeln.....?.....Świercze OP, (lub Krzywizna)
Schweidnitz.....N50 51 12 E16 26 48.....Świdnica-Słotwina WB
Schweidnitz-Ost.....N50 51 10 E16 31 20.....Świdnica-Przenno WB
Schwieben.....?.....Świbie KA
Seerappen.....N54 44 30 E20 16 45.....Lyublino (Kalin. Obł)
Seifersdorf.....?.....= Schönfeld-Seifersdorf, Lutogniewice JG
Siedlce.....?.....?
Sorau.....N51 39 40 E15 08 20.....Żary ZG
Sprottau.....N51 33 40 E15 35 00.....Szprotawa ZG, (lotnisko Altsiedel?)
Środa Wielkopolska.....?.....Niem: Schroda Ost (lotnisko Śnieciska)
Środa Wielkopolska.....N52 14 46 E17 19 10.....Niem: Schroda-Süd (lotnisko Mączniki)
Stanislau.....?.....Stanisławów?
Stargard.....N53 17 15 E14 59 25.....Stargard Szcz. SZ, w literaturze często jako: Stargard-Klützow
Starżawa.....?.....Hureczko-Hurko?
Stephansdorf.....?.....= Neisse, Nysa-Radzikowice OP
Stettin-Altdamm.....N53 23 42 E14 37 20.....?
Stettin-Kreckow.....?.....?
Stolp West.....N54 27 30 E17 00 15.....Słupsk
Stolp-Reitz.....N54 28 45 E17 06 05.....Słupsk Redzikowo SK
Strebielin.....N54 34 30 E18 01 45.....Strzebielin GD
Strychowo (?).....?.....?
Stryj.....~N49 14 47 E23 48 14.....?
Stubendorf.....N50 34 00 E18 08 40.....Izbicko OP
Stubno.....?.....koło Przemyśla
Suwałki.....N54 04 21 E22 53 56AIP.....Niem: Sudauen
Świdnik.....N51 13 55 E22 41 25AIP.....?
Swinemünde.....?.....?
Tarnowo.....N53 06 00 E21 53 00.....Łomżyńskie
Terespol.....?.....Probably fake name for Małaszewicze
Tilsit.....N55 05 00 E21 47 40.....[-TISLIT-OST?-] Sovyetsk (Kalinin. Zone)
Topolowa.....?.....?
Toruń.....N53 01 45 E18 32 45.....Niem: Thorn
Trakehnen.....N54 33 30 E22 29 30.....Jasnaya Polyana (Kalinin. Zone)
Trembowla.....~ N49 17 51 E25 42 21.....30 km SSE Tarnopol (Ukraine)
Turbia.....N50 37 42 E22 00 02AIP.....?
Udetfeld.....N50 28 35 E19 04 55.....= Zendek = Schendek, Zendek KT (EPKT Pyrzowice)
Ułęż.....~N51 37 37 E22 05 41.....Niem: Ulez
Vietzkerstrand.....N54 33 15 E16 37 30.....Wicko Morskie KO
Warszawa - Bielany.....?.....?
Warszawa - Okęcie.....N52 09 56 E20 58 01AIP.....?
Warszawa – Gocław.....?.....?
Warszawa - Mokotów.....?.....?
Warzyn.....?.....?
Weidengut.....N50 32 10 E17 34 58.....Wierzbie OP
Wilno.....?.....Vilnius, Niem.: Wilna
Winnica.....?.....Niem: Winniza, Lwowskie
Wisenhof.....?.....?
Włodzimierz.....?.....(Włodzimierz Wołyński?)
Woisselsdorf.....N55 44 00 E17 23 35.....- (lub WOISSELDORF), Wojsław OP, Uwaga: złe koordynaty.
Würgsdorf.....N50 53 30 E16 04 30?.....Wierzchosławice LG
Wysokie Mazowieckie.....N52 55 00 E22 30 00.....Łomżyńskie
Zamość - Mokre.....N50 42 10 E23 12 22 .....?
Zamzow.....N53 28 35 E15 44 25.....inaczej Kluczewo?
Zdarzec.....?.....?
Ziegenhals.....N50 19 30 E17 24 00?.....Głuchołazy OP


źródło:
https://forum.ioh.pl/viewtopic.php?p=59054

TadeuszFantom - 2013-07-23, 17:11

Krótka historia jednostki której FFA 48 której początkowym lotniskiem od początku powstania było lotnisko forteczne Głogów:

1) Powstanie jednostki 11 listopada 1914 roku, lotnisko Głogów, nazwa jednostki FFA 48 - Festungsflieger-Abteilung 9 Glogau. Podlegała bezpośrednio pod Festungsfliegerabteilung (FestFA).

2) w styczniu 1915 roku jednostka stacjonowała krótkotrwale stacjonowała na lotnisku miejscowości Fryburg Bryzgowijski
Cytat:
Fryburg Bryzgowijski (niem. Freiburg im Breisgau, alem. Friburg) – miasto na prawach powiatu w południowo-zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, siedziba rejencji Fryburg, regionu Südlicher Oberrhein oraz powiatu Breisgau-Hochschwarzwald.

Fryburg Bryzgowijski leży na zachodnich stokach Schwarzwaldu, nad rzeką Dreisam (dopływ Renu), w pobliżu granicy z Francją i Szwajcarią. Miasto liczy 224 191 mieszkańców (31 grudnia 2010). Posiada dobrze rozwinięty przemysł chemiczny, włókienniczy i odzieżowy. Popularny ośrodek turystyczny. Centrum handlowe regionu, ośrodek kulturalno-naukowy, siedziba placówek badawczych, szkół wyższych, w tym założonego w 1457 uniwersytetu.


3) Od 10 stycznia 1915r. stacjonuje na lotnisku w miejscowości Habsheim (AA Gaede) i tam stacjonowała do października 1916r.
Cytat:
Habsheim – miejscowość i gmina we Francji, w regionie Alzacja, w departamencie Górny Ren.

Według danych na rok 1990 gminę zamieszkiwało 3799 osób, 243 os./km².


4) Pod koniec października 1916r. jednostka została przeniesiona na bliżej nie określone lotnisko.

5) W dniu 11. styczeń 1917 FFA 48 został zmieniony w FA 10.


Co się zaś stało z głogowskim lotniskiem fortecznym?
Według danych zaczerpniętych w internecie istniało to nawet jeszcze krótko po wojnie, stacjonowały na nim samoloty, prawdopodobnie myśliwskie Fokker D VIII (Fok.E.V 137/18), poniżej wpis znaleziony na grupie modelarsko - odtworzeniowej historycznych samolotów:
Cytat:
It is known that after the war highly decorated aircrafts were flown with Truppenfliegerstaffel Glogau, mostly from pilots of ex JG 2 (Boenigk, Rienau, Leusch, Büchner, but also Raesch from Jasta 43).


Inna historia z okresu stycznia 1915r. dotycząca życiorysu pilota Walter'a Kurth'a:
Walter Kurth urodzony 26 Sierpnia 1886 r. w Berlinie, od 1 kwietnia 1910r. wstąpił jako jednoroczniak - ochotnik do jednostki 4. Kompanie des Garde-Füsilier-Regiments. Po wybuchu wojny (I WŚ) wstąpił do wojska jako porucznik - dowódca plutonu rezerwowego 9. Kompanie des Garde-Füsilier-Regiments. W dniu 16 października 1914 został ranny pod Jwangorodem odłamkiem od pocisku artyleryjskiego w lewą nogę. Następnie pomimo nie wyleczonej rany zgłosił się na ochotnika do sił powietrznych, gdzie po przeszkoleniu w Döberitz został skierowany jako obserwator w styczniu 1915 do jednostki Festungs-Flieger-Abteilung Glogau. W tym samym miesiącu przeniesiono jednostkę na lotnisko Habsheim – Mülhausen..
źródło:
http://www.sundgaufront.j...0Muelhausen.pdf

TadeuszFantom - 2013-07-25, 11:30

Ze względu, że dyskusja toczy się dwutorowo, na GFH oraz na Facebooku i co do położenia lotniska fortecznego jak na razie nie ma pewności to pozwolę sobie powklejać jako cytaty dyskusję z FB:

Irek Dominiak na Facebooku napisał/a:
Tadek, niestety nie mogę zgodzić się z Twoją hipotezą. To prawie jest miejsce gdzie mieszkam od 1972r. Teren na wschód od Wita Stwosza był. ok. 2 m w pionie niżej niż droga i teren z lewej strony. Rejon gdzie dzisiaj jest parking to były ogródki działkowe i bardzo dobra ziemia, która została zebrana podczas budowy osiedla (miejscami do 4 m).Pas zaznaczony to pas planowanej drogi (wypasionej-4 pasy lub więcej) planowanej od przed wojny do lat 90-tych. Co ta nazwa znaczy nie wiem. Kwadrat, który zaznaczyłeś ma długość ok. 1,5 km, a dla kukuruźników z I wojny wystarczało 200 - 300 m. Jeżeli chodzi o zdjęcie to jest ono wykonane z tereny dzisiejszego basenu. Widać główne wieże kościoła, synagogi i ratusza. Widać też wieżyczkę tzw. kamienicy stoczniowej przy dzisiejszym "Pchlim Targu", a jak się przyjrzysz to z lewej strony na skraju zdjęcia widać tył Św. Mikołaja, ten od strony Placu Solnego. Nazwy ulic? No cóż jest to dosyć egzotyczne jak na garnizon pozbawiony lotniska końcowych w latach 30-tych kiedy powstawało osiedle. Polskie nazwy to wyraz lenistwa tak jak ulice Moniuszki czy Chopina. Zamieniono nazwy niemieckie odpowiednikami polskimi: muzycy, poeci, lotnicy, itp. Osobiście zgadzam się z sugestią Maćka Goździewicza, który lokalizuje lotnisko forteczne na terenie poligonu piechoty, w jego wschodniej części wzdłuż dawnej ul. Folwarcznej - dzisiaj Kazimierza Wielkiego. Lotnisko najprawdopodobniej ciągnęło się od dzisiejszej ul. Sportowej (mniej więcej) do ul. Rudnowskiej, przy której stały szopy i namioty-hangary. Lotnisko funkcjonowało ok 2 - 3 miesiące. Tak więc trudno żeby jakieś większe ślady zostały w topografii terenu. Jedno jest pewne KTO NIE SZUKA NIE ODNAJDZIE PRAWDY. Może kiedyś ujawnią się nowe dowody, kto wie?


Tadeusz Fantomski na Facebooku napisał/a:
Jeżeli zdjęcie zostało wykonane z terenu dzisiejszych basenów krytych to wówczas lotnisko by musiało wypaść na terenach miejskich a nie wojskowych. Dodatkowo teren ten Mozzart Str. był zabudowany co nie tylko by musiało utrudniać start i lądowanie samolotom ale również powinny zostać te zabudowania utrwalone na zdjęciu jako pierwszoplanowe a nie jedynie jako czubeczki dachów gdzieś zza drzew. Jeśli wzdłuż Al. Kazimierza Wlk. (dawnej Zerkauer Str) to po obu stronach ulicy były zabudowania (po wschodniej i zachodniej) - co można sprawdzić na mapie z roku 1913. Inna kwestia rozmiar - długość, lotniska pierwszej wojny (stacjonarne a nie polowe - doraźne) były tworzone z zapasem długości, tak jak Ławica i temu podobne. W opisanej przez ciebie lokalizacji samolot by miał jedynie 200 m pasa startowego i w dodatku przy drzewach. \Nie wiem czy Niemcy wybrali by taką ryzykowną lokalizację. Lotniska nawet pierwszowojenne - stałem miały pasy startowe o długości od 500 do 1500 metrów. Lotnisko prawdopodobnie funkcjonowało do roku 1920 : http://www.theaerodrome.c...html#post344756 a w późniejszym czasie tylko w niewielkim stopniu teren ten został wykorzystany do innych celów, jedynie od strony zachodniej zaczęto budowę osiedla (obecnie Słoneczne). Pozostałości lotnisk w Serbach i w rejonie osady Oberau są widoczne do dnia dzisiejszego. Projektowana dwupasmówka była tylko projektowana i to w okresie już po zamknięciu lotniska, w rejonie tym do 1945 roku Niemcy nie podejmowali inwestycji i jedynie budowa osiedla obecnego Słonecznego. Oczywiście nie upieram się na lokalizacji lecz należy najpierw sprawdzić na miejscu jak to wygląda w obecnych czasach oraz na mapach jak to się prezentuje dawniej i dziś. Przyjęcie dość egzotycznej lokalizacji pasa startowego dla "samobójców" to tak jakby obecnie dla odrzutowców wykorzystywać DOL (drogowy odcinek lotniskowy) zamiast normalnych lotnisk.


Irek Dominiak na Facebooku napisał/a:
Tadek jesteś uparty. Jak spojrzysz na mapę to zobaczysz ile miejsca było na poligonie od wschodu. Jeżeli udasz się w teren to ostatecznie się przekonasz. Jeżeli chodzi o zabudowę ul. Mozarta to ona była wysoka tylko w rejonie dzisiejszej hali i Biedronki w kierunku wschodnim to były partery. Jedyny większy budynek to kasyno oficerskie pomiędzy dzisiejszymi Daszyńskiego i Witosa. I najważniejsze droga do Górkowa (Gurkauer str.) to stara kilkusetletnia droga. Nie mogło przecinać je lotnisko gdyż w XX wieku była brukowana i miała rowy odwadniające do 1,5-2 m głębokości.Drogę tę dobrze widać na panoramie z ratusza jak też poligon. A teren poligonu również dobrze widać na lotniczym zdjęciu z książki o wodociągach, zresztą błędnie podpisanym jako z II wojny.Jak się budowaliśmy w latach 1970-72 to Wita Stwosza była typową drogą poza miejską i rowami itd. Dzisiaj z tej drogi nie zostało nic. Podczas jej poszerzania w latach 80-tych i 90-tych zlikwidowano rowy i pobocza oraz znaczną część przebudowano i pokryto asfaltem. Tutaj w miejscu gdzie teraz jest trawnik przed parkingiem był duży ogród otoczony bzem o wysokości ok. 6-8 m. Dalej ciągnęły się ogrody (poniemieckie) i sad (też poniemiecki) należący do szkoły ogrodniczej. Podczas budowy Piastów 1, osiedla Sportowego i później Biedronki przed Żarkowem to wszystko zostało ZNIWELOWANE. Teraz wygląda na płaski teren ale tak nie było. Ogródki działkowe były na wet na terenie trochę podmokłym. Pamiętam, że było tam stosunkowo wilgotno, aż do strumyka płynącego za szkołą (od terenów wodonośnych w Górkowie). Te mokre tereny tak jak pas dalej wzdłuż tego strumyka pomiędzy Złotą Podkową i Żarkowską-Kazimierza, Niemcy przeznaczyli na ogródki działkowe. Widać i jeden pas ogródków i drugi na zdjęciach lotniczych i częściowo na planach. Suche były tereny Os. Sportowego, obu dzisiejszych szkół i stadionu. Przy czym teren stadionu wypoziomowano i teraz jest uskok ale to bez znaczenia bo płaski teren był wzdłuż Żarkowskiej-Kazimierza jak dzisiejsze suche ogródki od Budowlanki do basenu poprzez salon samochodowy, stację Orlenu, warsztaty samochodowe i parking przy basenie wraz z terenem pod skate park (czy jakoś tak). Na dzisiaj kończę jeżeli chcesz to się omówimy i przyjrzymy się szczegółom.


Tadeusz Fantomski na Facebooku napisał/a:
Też mam zamiar zrobić wizje lokalną i jeśli byśmy razem się wybrali to można by było na miejscu zobaczyć gdzie potencjalnie to lotnisko mogło być a jak wiadomo czym więcej osób ogląda ten rejon tym bardziej trafne wnioski można wyciągnąć (jak to mówił dobry wojak Szwejk "co głowa to rozum"). Jeszcze na razie mam urlop i czas na sprawdzanie oraz robienie zdjęć.


Irek Dominiak na Facebooku napisał/a:
Cześć Tadek. Może się spotkamy w sobotę o 11.00. Będziemy mogli obejrzeć kilka rejonów.


Tadeusz Fantomski na Facebooku napisał/a:
Możemy ale dzisiaj byłem i niestety układu wież nie da się porównać, wieża ratuszowa ledwie jest widzialna z rejonu ulic Łokietka, Spadzistej, przy osiedlu Słonecznym. Bliżej centrum na Al. Kazimierza Wlk. w ogóle nie widać ani wieży ratuszowej ani tym bardziej Bożego Ciała. Przez tyle lat podrosły drzewa i wyrosły budynki. Przed chwilą wróciłem, jutro wgram zdjęcia i wrzucę link. Przy okazji zrobiłem zdjęcia wejścia do schronu na osiedlu Słonecznym. W razie czego jeśli sobota aktualna to jestem oczywiście chętny (w razie czego co innego można jeszcze obejrzeć i skonsultować).


Wklejam teraz linki z wizji lokalnej którą przeprowadziłem dnia 24 lipca 2013r. dotyczącej sprawdzenia układu wież widzianych z różnych rejonów, a właściwie nie widzianych (link i galeria będzie dostępna tylko przez tydzień potem usunę), robiłem celowo zdjęcia z nazwami ulic aby łatwiej było umiejscowić miejsca robienia zdjęć:
https://picasaweb.google.com/tadeuszfantom/Badanie
W dalszym ciągu temat umiejscowienia lotniska fortecznego jest otwarty, na razie mozna powiedzieć o nim tyle, że znajdowało się gdzieś między obecnymi ulicami:
-Rudnowskiej i Paderewskiego
-Al. Kazimierza Wielkiego
-Łokietka / Prusa
-a parkiem nad Strumykiem Sępolno
Postaram się dalej szukać danych na ten temat i pomyśleć nad innymi symulacjami aby ustalić miejsce zrobienia zdjęcia "hiszpańskiego"

Przy okazji galeria rejonu południowo wschodniego Głogowa powstała, którą to akurat zachowam i postaram się opisać:
https://picasaweb.google.com/tadeuszfantom/PoludniowoWschodniGlogow

Między innymi zdjęcia wejścia do schronu znajdujacego się w pobliżu lokalu "Dziupla" bo chyba nikt nie zamieszczał.

TadeuszFantom - 2013-07-27, 18:34

Dzisiaj, 27.07.2013r. w godz. 11:00 do 14:30 we trzech (Irek, Maciek i ja) udaliśmy się zrobić wizję lokalną dotyczącą rejonu gdzie mogło wystapić lotnisko forteczne. Tak jak wcześniejsza wizja obecna nie pozwoliła ze względu na zmiany w drzewostanie oraz zabudowie próbować namierzyć miejsce zrobienia "zdjęcia hiszpańskiego". Maciek za to w oparciu o dokładne analizy fotografii oraz map określił, że fotografujący znajdował się w okolicy skrzyżowania ulic:
-Al. Kazimierza Wlk ze Sportową lub skrzyżowania Al. Kazimierza Wlk. z Henryka Głogowskiego.
Wobec braku możliwości zobaczenia jak wygląda widok na wieże ratuszową oraz kościołów postanowiliśmy sobie urządzić mini "Lato w Twierdzy", tradycyjnie oprowadzał Irek.
Pokazał pewne miejsca które były mi nieznane:
-miesce drugiego schronu na Osiedlu Słoneczne
-źródełka w parku Piastowskim (przy ul. Rudnowskiej) oraz nad Odrą
-mostek - przepust na strumykiem górkowskim w parku Piastowskim który był przewidziany do wykorzystania jako schron.
Maciek zaś pokazał na napisy niemieckie "przebijające" przez farbę na ścianach "starej Poczty".
Zdjęcia z tego naszego rajdu (na razie nie opisane) w dalerii pod linkiem:
https://picasaweb.google.com/tadeuszfantom/WschodniGlogow

demiane - 2014-03-13, 15:33

Witam
Nie mogę namierzyć cytowanej na FB dyskusji
Czy temat jest zamknięty? Zlokalizowano lotnisko?
Pozdrawiam

TadeuszFantom - 2014-03-13, 16:02

Wiadomo, że było w rejonie między obecnymi ulicami:
-Rudnowskiej i Paderewskiego
-Al. Kazimierza Wielkiego
-Łokietka / Prusa
-a parkiem nad Strumykiem Sępolno
Na Facebooku dyskusje zawsze po pewnym czasie "giną" i później trudno je znaleźć. Dlatego w tym temacie na forum wkleiłem treść dyskusji.
Na razie zawiesiłem dalsze poszukiwania informacji na ten temat, sądzę, że jeszcze do niego wrócę jak natrafię na jakieś nowe dane.

demiane - 2014-03-13, 16:55

Tak mi się nasunęło patrząc na hiszpańskie zdjęcie
Uwzględniając niewielkie odchyłki podobny kąt można znaleźć na Google Earth.

Mniej więcej tak:

demiane - 2014-03-13, 16:56

Patrząc pod tym kątem miejsce zrobienia tego zdjęcia musi być gdzieś mniej więcej na zaznaczonej linii
Chyba że się mylę?

TadeuszFantom - 2014-03-13, 19:22

demiane napisał/a:
Patrząc pod tym kątem miejsce zrobienia tego zdjęcia musi być gdzieś mniej więcej na zaznaczonej linii
Chyba że się mylę?

Nie, nie mylisz się.
W miejscu aktualnego stadionu mniej więcej stały samoloty ze zdjęcia (właściwie stop klatki filmu) "hiszpańskiego zdjęcia". Tutaj problem stanowi sam pas startowy, jego umiejscowienie, kierunek linii startu i lądowania oraz dalszy los lotniska.
Mam nadzieję, że przyjdzie czas, że trafię kiedyś na dokumenty pozwalający wzbogacić wiedzę na ten temat.
Samo zagadnienie lotnisk, lądowisk w rejonie Głogowa jest jeszcze bardzo słabo zbadany.
Mało wiadomo o lotnisku w Serbach a jeszcze mniej na temat rejonu płaskiego w rejonie osady Obora (Oberau) gdzie na jednej mapie zostało oznaczone jako lądowisko.
Jak widać wiele jeszcze zagadek kryje nasze miasto i najbliższe okolice.

demiane - 2014-03-13, 21:01

Może te 2 zdjęcia rozjaśnią trochę bardziej. Zrobione "w przeciwnym kierunku" - czyli z wieży chyba w latach 20tych

Na zdj nr1 Widać Żarków, zabudowania przy Zarkauer Str i początek Exerzier-Schuppen. Co ciekawsze jest jakby przedłużona (chyba?) Ludendorf Str - w porównaniu z mapą z 1913.
Widać też jakby drogę polną wzdłuż baraków - zgodna z drogą z mapy z 1930, choć przebiega jakby na skos. Przed barakami coś jest widnieje (może jakieś ćwiczenia?) - Na zdj nr2 również także teren jest "zajęty".
Na zdj nr2 (zrobione bardziej na prawo od nr1) ciekawostką jest ta polna droga z drzewami zbiegająca do Gurkauer Strasse, której nie ma na mapach. Widać też za barakami zabudowania folwarczne (Gartner i Gurich)
Gratzmuhlenacker to może rów z porośniętymi krzakami/drzewkami na brzegach?

Wydaje mi się zatem że pas startowy musiał być ułożony równolegle do Exerzier-Schuppen i Mozart Str.

demiane - 2014-03-13, 22:54

Poprawka
Zdjęcia datowane na 1912-1914

demiane - 2015-07-11, 05:38

Zamieszczam pocztówkę zamieszczoną przez W. Maciuszczaka na Głogowskim Wehikule Czasu (FB). Jestem ciekaw czy to zdjęcie faktycznie zrobione na lotnisku głogowskim, czy po prostu wysłane przez kogoś z Głogowa, ale przedstawiające zupełnie inne lotnisko.





Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group