Głogowskie tajemnice, i ciekawoski - Jak powstała zatoka?
demiane - 2014-08-29, 21:59 Temat postu: Jak powstała zatoka? No właśnie.
Pomiędzy 1930 a 1933 na mapach pojawiła się zatoka Oderarm zwana Zatoką Neptuna
Jak powstała?
Eulenburg - 2014-08-30, 15:53
Porównując załączone fragmenty map widać jakby ta zatoka była pozostałością naturalnego zakola rzeki a powyżej Odrę nieco wyprostowano, co moim zdaniem miało duże znaczenie w odbywającym się wówczas ruchu towarowym na Odrze. Moje zdanie :)
Eulenburg - 2014-08-30, 15:59
To były prawdziwe konwoje, jak dziś australijskie "ciężarówko - pociągi" ;) Nie ma niestety daty, ale stawiałbym na lata 30te, widać po prawe fragmencik tej betonowej "zasłonki" nad torami.
Yedyny - 2014-08-30, 17:13
Tadek jak mozesz wstaw te fotki -jesli masz- ktore Ci kiedys wysylalem z przekopu rzeki, bylo tam tez zdjecie wykopow.
demiane - 2014-08-30, 18:03
Eulenburg napisał/a: | Porównując załączone fragmenty map widać jakby ta zatoka była pozostałością naturalnego zakola rzeki a powyżej Odrę nieco wyprostowano |
Też mi się tak wydaje
Dziwne tylko że jesteśmy w stanie znaleźć nawet pocztówki i zdjęcia z budowami lub remontami różnych budynków a tak duża inwestycja nie jest nigdzie odnotowana. Ani w prasie ani na zdjęciach. Wykopać nową rzekę to przecież nie jest jak wykopać rów pod kable
Eulenburg napisał/a: | co moim zdaniem miało duże znaczenie w odbywającym się wówczas ruchu towarowym na Odrze. Moje zdanie :) |
Celowość tego faktu również mnie zastanawia. Przecież to musiało sporo kosztować. I to tylko po to żeby trasa transportu była prosta?
Zdjęcie jeśli z lat 30tych, to już widać na nich zatokę. Może faktycznie chodziło o łatwość w transportach tych pociągów?
demiane - 2014-08-30, 21:47
Przed przebudową rzeka nieźle się wiła
Widać ile jednak trzeba było wykopać
Dla porównania zdjęcie zrobione przez R. Rokaszewicza z 2003 z http://www.glogow.pl/tzg/panorama/panorama.htm
Niewiele widać, innego zdjęcia jednak nie posiadam
Widać jednak jak "ścięto" zakręt Odry
demiane - 2014-08-31, 14:23
A na tym zdjęciu widać stare i nowe koryto rzeki
TadeuszFantom - 2014-08-31, 18:41
Yedyny napisał/a: | Tadek jak mozesz wstaw te fotki -jesli masz- ktore Ci kiedys wysylalem z przekopu rzeki, bylo tam tez zdjecie wykopow. |
Chodzi o składaniec map? Gdzie zrobiłeś połączenie dwóch map porównawcze?
Wklejam je tutaj (tylko musiałem mocno zmniejszyć rozmiary bo forum nie pozwala na prawie dwumegowe pliki)..
Yedyny - 2014-08-31, 19:06
Extra, bo moze ktos nie wie, ze zatoka Naptuna byla kiedys glownym korytem rzeki :)
demiane - 2014-08-31, 19:18
No właśnie ja dopiero się zorientowałem, dlatego zacząłem ten wątek.
No i mam nadzieję że znajdą się jakieś dokumenty, zdjęcia z prac przekopywania koryta etc.
Yedyny - 2014-08-31, 19:36
Zapomnij, jest jedna fotka panoramy, gdzie w tle widac -z daleka af kors- czesc wykopu. Jak znajde wrzuce.
demiane - 2014-08-31, 20:10
A to nie ta co ją u góry zamieściłem?
Powiększając widać jakby niepełny przekrój nowego koryta, a sama przyszła zatoka nie jest jeszcze zamknięta.
demiane - 2014-09-01, 16:51
Dołączam powiększenie
Nienajlepszej jakości ale zawsze coś...
A może Yedyny masz jakieś gazety z lat 30tych?
Może tam coś będzie
Yedyny - 2014-09-01, 19:26
W gazetach nic nie ma. Wiem, ze plik z przekopem w tle podeslal mi chyba kiedys znajomy Maciek, ale nie moge tego odszukac.
Irek - 2015-04-16, 10:12
Witam.
Mówiąc o starym korycie najlepiej spojrzeć na fortyfikacje Głogowa. Przy Zatoce Neptuna mamy całą gamę obiektów (tradytor, przeciwstraż Św. Michała, Bastion Św. Michała). Inaczej wygląda z Kępą Mieszczańską gdzie znajdują się dwa Oder Stellungi: OS 414 i OS 415 z lat trzydziestych i okopy ziemne skierowane na Ostrów. To świadczy, że główne koryto było Zatoką Neptuna, a umocnienia Kępy Mieszczańskiej, która była częścią Ostrowa powstały dopiero w latach 30-tych po wykonaniu przekopu.
Podobne przekopy powstały na wysokości Kluczy i Wilkowa.
Innym ciekawym elementem jest powiększenie i to znaczne Zatoki Ujścia Czarnej. Na zdjęciach widać jak bardzo zwiększono produkcję barek. Dla potrzeb stoczni powstaje także nowy kompleks po drugiej stronie zatoki (dziś zajęty przez wojsko). Pod koniec lat 80-tych pamiętam, że z wody wychodziły szyny do wyciągania jednostek, a powyżej była pozostałość kołowrota z którego lina wyciągała te jednostki z zatoki na suchy ląd. Również dla potrzeb prac wykończeniowych powstałą mała zatoczka (kształtem jak kanał) przy OS 411. Na zdjęciu lotniczym widać, że stoją tam liczne barki. Po wojnie nie zagospodarowano tego półwyspu. Dopiero w 1966 zainteresowało się tym wojsko ze względu na bliskość rzeki i utworzony poligon wodny oraz obiekt garażowo-magazynowy.
|
|
|