To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Głogowskie Forum Historyczne
Głogowskie Forum Historyczne - czyli ciekawostki historyczne z regionu.

Głogów w czasie I i II wojnny światowej - Lotnisko forteczne

demiane - 2015-09-14, 11:22

Kartka z 1943

TadeuszFantom - 2015-10-23, 11:38

Na FaceBooku, na profilu Głogowski Ruch Odkrywców Tajemnic Yedyny opublikował zdjęcie lotnicze fragmentu Głogowa na którym jest widoczne lotnisko forteczne.


Zbliżenie na miejsce lotniska fortecznego:



Jak widać miejsce postoju samolotów wraz z namiotami pełniącymi hangary znajdują się na terenie wschodnim obecnej pływalni a pas startowy lub kołowania to przedłużenie drogi wjazdowej na teren pływalni.

demiane - 2015-10-24, 08:04

Czyli wracając do postu marca 2014r miałem rację z lokalizacją :-D
Ja widzę 3 samoloty na tym zdjęciu

Yedyny - 2016-02-03, 20:22
Temat postu: Glogauer Flugtag
A tu ciekawostka, Tadkowi juz dzis o tym wpsominalem:


demiane - 2016-02-04, 10:04

No i mamy jakąś konkretną datę
I jakąś konkretną osobę
Trzeba by poszukać na jej temat w necie
Taki Dzień Lotnika musiał być odnotowany w miejscowych gazetach.
Tylko gdzie je dorwać?

TadeuszFantom - 2016-02-04, 19:23

9 czerwiec 1912r.
Tylko coś mi nie pasuje, chyba na ziemi jest śnieg... w czerwcu?
Być może jest do data nadania a fotografię może wykonano w okresie zimowym?

Trzeba będzie jak czas pozwoli poszukać informacji na ten temat. Robi się ciekawie.

Domin - 2016-02-06, 12:37

To nie śnieg tylko piana ratownicza stosowana na pasie startowym do lądowania awaryjnego ;)
TadeuszFantom - 2016-03-23, 20:25

Teraz może troszkę napiszę o lotnisku w Serbach. Najpierw dane podstawowe:
Glogau (GER) (a.k.a. Glogau-Zerbau, Glogów, Glogów-Serby)
(51 42 00 N – 16 07 00 E).
Dane ogólne: Lądowisko na Śląsku, 90 km na północny zachód od Wrocławia, 5 km na północny wschód od Głogowa.
Historia:
Jako lotnisko awaryjne (zapasowe) rozpoczęło swoją działalność w roku 1927. Nie ma informacji co do jego rozmiarów ani infrastruktury budowlanej. Pas startowy trawiasty. Użytkowane jako późniejsze lotnisko szkolne cywilne, brak informacji na temat wykorzystywania przez siły powietrzne Niemiec. Szkolono w czasach nazistowskich kandydatów na pilotów wojskowych w ramach NSFK (Nationalsozialistisches Fliegerkorps) wcześniejsze, do 15 kwietnia 1937 było jako DLV (Deutsche Luftsportverband).
Dane w oparciu o wydawnictwo:
"Luftwaffe Airfields 1935-45 - Germany (1937 Borders)"
By Henry L. deZeng IV
wydanej nakładem:
by Henry L. deZeng IV (Work in Progress).
(1st Draft 2014)
Wersja tylko anglojęzyczna.

Pierwsze swoje lotnicze kroki stawiał na głogowskim lotnisku as Luftwaffe Norbert Hannig (42 zwycięstwa powietrzne), o Norbercie Hannigu można poczytać na stronie:
http://www.yogysoft.de/hannig_en.htm
występuje na wykazie asów:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_War_II_flying_aces
O jego szkoleniu na lotnisku w Serby - Głogów w roku 1941 w książce z cyklu "LUFTWAFFE FIGHTER ACE" autorstwa Norberta Hanniga "From the Eastern Front to the Defense of the Homeland"
opublikowanej London : Grub Street, 2004. Wersja jedynie anglojęzyczna.

Trafił do Głogowa - Serby pod koniec czerwca 1941 w celu zdobycia certyfikatu C wykonywał początkowo loty na prostym szybowcu o konstrukcji otwartej SG-38 "Schulgleiter" wyciąganym przez samochód Volkswagen na linie gumowej.
O szybowcu SG-38 "Schulgleiter", 1938
("Patyk", DFS SG 38 "Schulgleiter")
można poczytać na stronie:
http://www.samolotypolski...2659/126/SG-382
Później z kolei latał na szybowcu Grunau ‘Baby’ IIA
oraz IIB zaprojektowanego przez Edmunda Schneidera o którym mozna przeczytać na stronie:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grunau_Baby
Ten szybowiec był wyciągany za pomocą wciągarki spalinowej. Jest w książce między innymi opis jak zabrakło w trakcie wyciągania szybowca benzyny w wyciągarce i o mały włos Norbert Hannig nie rozbił się przez to ze względy na zbyt małą prędkość rozpędzenia, lecz udało mu się odłączyć hol i szczęśliwie wylądować na lotnisku.
W książce tej jest opisany cały okres związany z lotnictwem tego pilota.

Yedyny - 2016-03-23, 20:59

Perfekt robota :) A czy nie wydaje sie Wam, ze ten ISOK, ktory wykonalem kiedys z Serbami to pasy startowe i miejsca na hangary??
demiane - 2016-03-24, 06:29

Yedyny napisał/a:
Perfekt robota :) A czy nie wydaje sie Wam, ze ten ISOK, ktory wykonalem kiedys z Serbami to pasy startowe i miejsca na hangary??


A miejsce tych obiektów z ISOK z lokalizacją lotniska się zgadzają?

Yedyny - 2016-03-24, 08:16

Nie wiem, ale jak sa pasy, to musi byc lotnisko :p
TadeuszFantom - 2016-03-25, 20:28

W bazie danych "Civil Aircraft Register - Germany" znalazłem dane na temat samolotu zarejestrowanego jako głogowski (kwiecień 1929r.) czyli dotyczący lotniska Głogów - Serby.
Dane z rejestru maszyn cywilnych:
Rejestraja: D-1601
Typ: Klemm L25 I - Ia
c/n: 128
Historia numeru rejestracji: D-1601
Właściciel: H.Weidtmann/Aaachen -Deutsche Luftfahrt -G.v.Schellwitz/Glogau
Data: 00.04.29

Wygląd takiego modelu samolotu, zdjęcie współcześnie zrekonstruowanego.

Yedyny - 2016-03-25, 21:28

Wow, forumowicze coraz lepsze zrodla odnajduja, szacunek z mojej strony!
demiane - 2016-03-27, 16:41

No no!
Faktycznie niezła robota!
Ciekawe ile jeszcze rzeczy ujrzy światło dzienne.

demiane - 2016-03-29, 21:49

No i pojawiła się kolejna ciekawostka lotnicza
Kartka wysłana z Głogowa 15 stycznia 1915r
Dosyć niewyraźna kartka, więc żeby przetłumaczyć ktoś musiałby się poświęcić i kupić ją na pewnej aukcji :-)
Ale sama w sobie jest ciekawa z napisem o zwiadzie lotniczym pod obstrzałem
A na rewersie jest pieczątka "Rekruten Depot. Ersatz- Bata... i Inf. Rgt. No.7"
Innym pismem i kolorem na dole dopisek "Flieger Abt".




Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group