Głogów w czasie I i II wojnny światowej - Lotnisko forteczne
demiane - 2016-04-04, 16:33
A ja czytałem że nawet największy as I wojny światowej Manfred von Richthofen był uczestnikiem jakiegoś kursu który był organizowany w Kriegschule
Niestety poza jednym źródłem innej informacji na ten temat nie znalazłem.
demiane - 2016-04-13, 11:31
A tu przeglądając Ancajgerki od Yedynego znalazłem niezły rarytasik!
Mówiąc szczerze to ile jeszcze takich ciekawostek i histori się dowiemy o naszym mieście?
Jest tylko jedno małe ale dotyczące zdjęcia ale o tym na końcu
Endżoj
"Na początku lat trzydziestych ubiegłego wieku licznie zebrali się młodzi ludzie zachwyceni lotami szybowcowymi, którzy postanowili zbudować szybowiec. W pamięci zachowały się takie nazwiska szybowników jak Stammwitz, Seiler, W. Kampinos, E. Kampinos, Trele, Wißman, Jülge, Klause, Faustmann, Scholz, H. Müller. Szczególnie Stammwitz dał szczególne zasługi jako kierownik budowy szybowa czy organiztor.
W roku 1932 posadę dyrektora szpitala Miejskiego objął dr Herfarth, który będąc najstarszą osobą zainteresowaną lotnictwem wojskowym oraz zafascynowany całym lotnictwem objął kierownictwo Stowarzyszenia Szybowników i szczególnie troszczył się o wyposażenie warsztatu w środki, materiały itd. W tym samym roku powstał pierwszy szybowiec szkolny E.S.G.29 o konstrukcji własnej, zbudowany dzięki poświęceniu wolnego czasu i sił wszystkich zainteresowanych. Został on ochrzczony imieniem wybitnego i pierwszego niemieckiego Otto Lilienthala, który koło Rahtenow poniósł śmierć podczas swoich pierwszych lotów. Uroczystość ta miała miejsce na König Friedrich Platz, przed Kreishaus (patrz poniższe zdjęcie). Uczestniczyły w niej najwyższe władze, komendantura wosjkowa itd. Poniższe zdjęcie przedstawia burmistrza dr Hasse składającego gratulacje od miasta ordynatorowi dr Herfarthowi.
Odtąd zaczęły się odbywać regularne szkolenia, prowadzone z wielką pasją i zaangażowaniem. Odbywały się one zazwyczaj na placu serbowskim (Lerchenberger Platz). Szybowiec z początku był wyciągany w powietrze za pomocą liny swobodnej, później za pomocą wyciągarki a w końcu za pomocą samolotu. Później obok wybudowanych maszyn szkolono również na wysokiej jakości szybowcach jak Grunau-Baby i innych.
Brano również także udział w zawodach w Grunau (Jeżów Sudecki) położonym w części gór karkonoskich
W późniejszym czasie nabyto nawet dla stowarzyszenia samolot rodzaju Klemm, który nazwano „Jatho” - imieniem pierwszego niemieckiego lotnika motorowego. Pierwszym lotnikiem [głogowskim] który na nim poleciał był Jülge
Stowarzyszenie zostało później włączone do DLV (Niemieckie Stowarzyszenie Sportów Lotniczych) [stworzone przez nazistów w 1933]
Pasja młodych lotników trwała do czasów drugiej wojny, przez którą to została przerwana."
O Karlu Jatho można przeczytać tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Jatho
O samolocie Klemm tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klemm_Kl_35
I zdjęcie do jakiego jest odniesienie w tekście. Szczerze mówiąc ja nie potrafię dopasować tych budynków do wspomnianego placu. Sami osądźcie. Coś tu nie pasuje
Podpisanie pod zdjęciem: Chrzest pierwszej głogowskiej maszyny E.S.G. 29 Otto Lilienthal w dniu 4 grudnia 1932r.
Yedyny - 2016-04-13, 18:21
Masz racje, mala sensacja (!!!!), dobrze to kiedys wydac za porozumeiniem stron POL-NIEM i przyozdobic fotografiami (niech TZG sie spieszy, bo jeszcze jakis cwaniak zakosi im temat hehe); anzeigery to temat rzeka, warto poszperac w zdigitalizowanych bibliotekach i odnalezc numery archiwalne.
Fotografie szybowcow w Serbach kraza w sieci, podpisane jest nawet Lerchenberg na karcie albumu.
TadeuszFantom - 2016-04-13, 18:29
demiane kapitalny tekst. Zdjęcie wymaga analizy.
Bardzo dużo informacji jest zawartych w tym krótkim opisie, jak widać zajmujemy się tematem bardzo mało znanym głogowianom i w dodatku gdzie jeszcze jest sporo do odkrycia. Może kiedyś z tego uda się zrobić publikację, na pewno zagadnienie głogowskich lotnisk może przysporzyć wielu niespodzianek.
demiane - 2016-04-13, 18:51
Zauważcie że jeszcze jak zaczynał się ten wątek nikt nie przypuszczał że takie "cukiereczki" się trafią
Ta. Jestem ciekaw gdzie można dorwać Anzeigery
A może TZG niczym sąsiednie kraje otworzą wreszcie swoje archiwa?
Ja mogę w tych gazetach siedzieć i kopać ile tylko można
A zdjęcia z albumu z szybowcami są na początku tego wątku
demiane - 2016-04-13, 19:12
Zapomniałem dodać że te Ancajgerki to dzięki Yedynemu co je odnalazł a były już ponoć stracone dla ludzkości
Jest tam sporo fajnych rzeczy ale sam nie mam tyle czasu do tłumaczenia.
Na pewno jednak sukcesywnie będę.
O lotnictwie jest jeszcze jedno zdjęcie z krótkim tekstem. Niedługo zamieszczę.
demiane - 2016-05-24, 22:19
TadeuszFantom napisał/a: |
Powstanie jednostki 11 listopada 1914 roku, lotnisko Głogów, nazwa jednostki FFA 48 - Festungsflieger-Abteilung 9 Glogau. Podlegała bezpośrednio pod Festungsfliegerabteilung (FestFA).
W dniu 16 października 1914 został ranny pod Jwangorodem odłamkiem od pocisku artyleryjskiego w lewą nogę. Następnie pomimo nie wyleczonej rany zgłosił się na ochotnika do sił powietrznych, gdzie po przeszkoleniu w Döberitz został skierowany jako obserwator w styczniu 1915 do jednostki Festungs-Flieger-Abteilung Glogau. W tym samym miesiącu przeniesiono jednostkę na lotnisko Habsheim – Mülhausen..
źródło:
http://www.sundgaufront.j...0Muelhausen.pdf |
Tadek
Mam pytanie. Skąd wziąłeś te dane dotyczące powstania (data i nr jednostki) jednostki lotniczej? W linku który podsuwasz na temat Waltera Kurtha jest dokładnie podane że "w tym samym miesiacu [styczniu 1915] jednostkę [Festungs-Flieger-Abteilung Glogau] przemianowano na Feldflieger-Abteilung 48"
A ta informacja trochę się gryzie z tym co napisałeś o powstaniu takiej jednostki w 1914r.
Chyba że coś pokićkałem :)
No i nie wypada z linku Tadka "wyciągnąć" zdjęcie jedynego jak dotąd lotnika znanego z imienia i nazwiska z tej głogowskiej formacji lotniczej.
demiane - 2016-05-24, 22:42
Aha. Znalazłem
11.11.1914 powstała Festungsflieger-Abteilung 9 (Glogau) która z dniem 29.12.1914 została przemianowana na Feldflieger-Abteilung 48 (FFA 48) należącego do Flieger-Bataillon Nr. 2
I również co nieco o pilotach, obserwatorach i bombardierach z tej jednostki:
Wspomniany już Walter Kurth (Lt d R) 20.08.1886 Berlin, który był obserwatorem. Zginął w Habsheim 18.03.1916 śmiercią lotnika razem z bombardierem Max Wallatem (Vfw) 14.02.1889 Kalwischken oraz pilotem Fritzem Hopfgartenem (Offz Stellv) 04.09.1891 Eschenrode
Otto Firle 14.10.1889 Bonn - 04.07.1966 Dusseldorf. Podczas wojny był obserwatorem. Po wojnie był grafikiem oraz projektantem. Zaprojektował w 1919r Logo - "żurawia" dla niemieckiej Luft Hansy (<- tak napisane w oryginale)
Kuhn Egbert (Oblt) 04.05.1887 Meerane - 25.05.1915 Dammerskich/Vogesen
Friedrich von Hartmann (Lt). 19.05.1893 Lubtow, Kyritz - 16.06.1917 Leffincourt. Generalnie latał w wielu jednostkach np. Jasta 9. W czerwcu 1915 należał jednak do FFA 48
jego grób
Walter Hoffmann (Uffz). 16.11.1893 Zittau - 11.07.1915 Mulhausen
Alexander Friedrich Oetling (Lt d R) 06.02.1891 Hamburg - 04.03.1918 Doberitz - kupiec z zawodu. Jego brat również zginął śmiercią lotnika.
i jego grób
Joachim Freiherr von Maltzahn - brak danych. Tylko to nazwisko
demiane - 2016-05-24, 23:30
A 11.01.1917 jednostka FFA 48 została przemianowana w Fliegerabteilung 10 (FA 10) - aż do końca wojny i podlegała dalej Flieger-Bataillon Nr 2
W listopadzie 1917r szefem jednostki był Graf von Westarp.
Do żołnierzy tej jednostki należeli Albert Berak, Theodor Ott, Gunther Sperka, Ernst Tillgner i Aloys Vohren
Być może któryś z tych wymienionych przeze mnie panów był w Glogau :)
krakus57 - 2016-05-26, 23:50
demiane napisał/a: |
Podpisanie pod zdjęciem: Chrzest pierwszej głogowskiej maszyny E.S.G. 29 Otto Lilienthal w dniu 4 grudnia 1932r
] |
PT demiane
Przepraszam za wtręt , ale lotnictwo to mój " konik " , zatem :
Błędny jest podpis pod zdjęciem czyli NIE ESG . Chodzi tutaj bowiem o szybowiec z wytwórni Alexandera Schleichera z Poppenhausen czyli jego wytwórni ASG ( dwie pierwsze litery to inicjały nazwiska a G = GmbH ) założonej w 1927 ( istniejąca do dziś ) z pierwszej serii nazwanej „Hol’s der Teufel“ , tutaj zbudowany na JEGO bazie ( czyli ŻADNA konstrukcja WŁASNA ! ) , bez zabudowanej kabiny pilota jaką miał w oryginale . Stąd winno być oznaczenie : ASG 29 . Ponieważ była to mała firma celem zdobycia rynku sprzedawała elementy swoich szybowców do składania we własnym zakresie co obniżało koszt finalny nabywcy ! Tak robiło wiele producentów aby zaistnieć .
PS. Prasa to potęga .
pozdrawiam MJR
krakus57 - 2016-05-27, 00:30
A PT Demiane
Szybko tylko pchły należy łapać . Przepraszam PT Waści za błędną informację . Za bardzo uwierzyłem w to ESG . Zatem ponownie przepraszam !
Widoczny na zdjęciu szybowiec to : Stamer Lippisch Schulgleiter SG 38 . Masowo produkowany szybowiec szkolenia podstawowego .
Celem uzupełnienia wiadomości .
Członkostwo Głogowa w Deutscher Luftsportverband E. V zaliczono do der Landesgruppe XV Schlesien des DL i faktycznie jego Führer 'em był : Herrfarth, Glogau, Stadt. Krankenhaus. wg. "Flugsport" z 16 sierpnia 1933.
Pozdrawiam MJR
PS. Nie wiem czemu ale nie wchodzą załączniki - zdjęcia . Zatem web site :
http://www.luftfahrtmuseum.com/htmd/di/i002523.htm
oraz w locie :
http://dolnoslaskie.fotopolska.eu/778595,foto.html
krakus57 - 2016-05-27, 01:31
PT Demiane
Znowuż błąd po raz drugi ( połowiczny ). Alem uparty . Dwa powyższe błędne rozpoznania wynikły z ... głupoty i nie zwracania uwagi na szczegóły , co w lotnictwie kończy się tragicznie . Gwoli wyjaśnienia - konstrukcje tzw . szybowców klasy ABC były prawie identyczne ,nie tylko w owych latach
No , ale teraz z czystym sumieniem :
Grunau 9 - projektu Edmunda Schneidera ( nie mylić z tym od Pucharu Schneidera , bo ten to Francuz ) na bazie konstrukcji szybowca Gottlob'a Espenlaub'a . Produkowany był w Jeżowie Sudeckim ( dlatego Grunau ) , stąd już do Głogowa niedaleko .
Załacznik http://dolnoslaskie.fotopolska.eu/778595,foto.html jest prawidłowy ( stąd połowiczny ... błąd )
Ponownie przepraszam ( nie będę się spieszył po raz trzeci jako ,że do TRZECH razy sztuka ...tylko ) .
Wracając do ESG ( czyli prawidłowa nazwa użyta w podpisie !) bowiem Schneider otworzył w 1925 roku po przeprowadzce z Monachium do Grunau najpierw warsztat a w 1928 już małą fabrykę budowała pierwsze szybowce na bazie projektu Robert'a Schwede . W 1929 roku zaczęła produkować ESG -29 nazywany wtedy „Schädelspalter“ - podobnie jak i modele innych wytwórców , niezbyt różniące się rozwiązaniami a co za tym idzie wyglądem ( stąd mój błąd ).
Pozdrawiam MJR
demiane - 2016-05-27, 22:28
Dobra informacja co do szybowca.
Zaznaczam że tłumaczyłem tylko tekst, ale go nie opracowywałem. W tekście wyraźnie jest kilkakrotnie napisane E.S.G 29 ale to już Krakus57 ładnie wyjaśnił, łącznie skąd szybowiec pochodził
Co do słowa "konstrukcja własna" przetłumaczyłem je ze słowa "Eigenbau". Ale tak jak zaznaczył Krakus --> "Prasa to potęga" :)
krakus57 napisał/a: | Celem uzupełnienia wiadomości .
Członkostwo Głogowa w Deutscher Luftsportverband E. V zaliczono do der Landesgruppe XV Schlesien des DL i faktycznie jego Führer 'em był : Herrfarth, Glogau, Stadt. Krankenhaus. wg. "Flugsport" z 16 sierpnia 1933. |
Ciekawostka bardzo cenna. Dzięki wielkie.
Krakus57
A mógłbyś rozpoznać co to za inne modele samolotów / szybowców jakie są prezentowane w tym wątku? Szczególnie mnie interesuje co to za samolot na fotografii z grupą ludzi.
krakus57 - 2016-05-28, 18:58
PT demiane
1./ grupowe
Dwupłatowiec wojskowy Albatros ( doppeldecker militar Albatros ) tu najprawdopodobniej lata 1914/ 1915 z akcentem na koniec 1915 . Na zdjęciu wcześniejszy model z 1912 dwu miejscowy czyli pilot + obserwator. Na takowym latał H. Goering . Stacjonowały też w Głubczycach .
2./ jednoosobowe
Jednopłatowiec Grade .
W tych latach ( 1912 ) odbywało się Rzeszy wiele zawodów lotniczych i prawdopodobnie przedstawia on zdjęcie jednego ze znanych wtedy pilotów , którzy " oblatywali " wiele miast dając pokazy .
Co do szybowców , nie ma problemu ale są to lata 30 -te .
pozdrawiam MJR
demiane - 2016-05-28, 22:02
Super. Dzięki za informacje
A Albatros to który? Też ich było kilka rodzajów z tego co pamiętam.
|
|
|