Dworzec PKP i Plac 1000-lecia |
Autor |
Wiadomość |
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-07, 13:57 Dworzec PKP i Plac 1000-lecia
|
|
|
Dzis znalazlem archiwalne zdjecie, tabliczka wisi tam chyba nadal?
|
_________________
|
Ostatnio zmieniony przez Alicja 2015-05-09, 08:53, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
TadeuszFantom
Administrator
Wiek: 59 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1116 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-07, 14:11 Re: Plac 1000-lecia
|
|
|
Yedyny napisał/a: | Dzis znalazlem archiwalne zdjecie, tabliczka wisi tam chyba nadal?
Obrazek |
I pierwotna nazwa tego placu, trochę przydługa więc na mapach ją z czasem skrócono. |
_________________ Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy |
|
|
|
|
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-08, 21:13
|
|
|
Tadek, pierwotna nazwa to Plac Dworcowy (przed i po wojnie). Dopiero od 1966 nowa nazwa.
A pomyśleć, że w miejscu gdzie jest apteka była szubienica. W sumie też związana ze zdrowiem. |
|
|
|
|
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-08, 21:18
|
|
|
Dobre, szczegolnei ostatnie zdanie :)
Odnosnie fotek z budowy - kamienice ze spadzistym dachem w srodku jeszcze przedwojene, a nastepnie dobudowano bloki po bokach? |
_________________
|
|
|
|
|
Eulenburg
Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 349 Skąd: świat
|
Wysłany: 2015-05-09, 00:25
|
|
|
Jedyne chyba miejsce w Głogowie, gdzie zabudowę wykonano zgodnie z "wyobrażeniem" przedwojennym.... I trzeba przyznać, że wyszło to całkiem nieźle. |
_________________ Eulenburg |
|
|
|
|
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-09, 05:17
|
|
|
Eulenburg napisał/a: | zabudowę wykonano zgodnie z "wyobrażeniem |
Dokładnie
Yedyny mógłbyś zamieścić te szkice z materiałów, które Ci tłumaczyłem o konkursie dla architektów na zagospodarowanie tego placu. Były w gazecie niemieckiej. Ja wszystko mam w pracy. |
|
|
|
|
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-09, 06:04 plac dworcowy dworzec PKP
|
|
|
To chyba to, mowa tez o placu dworcowym:
"Nowy budynek dworca kolejowego w Głogowie
Stary dworzec, pochodzący z 1862 i 1871r (zdjęcie na str 876) zamknął swe bramy 10 maja 1935r. Okazały nowy budynek został oddany w tym miejscu.
Starania o jego budowę sięgają roku 1908, kiedy była potrzeba gruntownych modyfikacji sieci kolejowej w szczególności niekorzystnego, ograniczającego ciasnotą, budynku dworca oraz niekorzystnego do niego dojazdu. Doprowadziły one do przygotowawczych prac podczas I wojny oraz z powodu gospodarczych następstw do przerwy w ich realizacji. By inwestycja zakończyła się sukcesem w 1932r mocno zmieniono pierwotną koncepcję planu.
Z powodu warunków terenowych oraz ze względu na wygodniejszy dojazd dla aut przybywających z coraz bardziej ruchliwej Hohenzollernstrasse spowodowały konieczność wzniesienia estakad łączących budynek z peronami dla lepszego połączenia podróżnych oraz bagaży (poczty).
Przez miasto wspaniałomyślnie utworzony plac dworcowy, jeszcze niezabudowany, na całej szerokości będzie miał zwarte budynki ułożone w kierunku północy. Budynek dworca ułożony jest centralnie symetrycznie w stosunku do placu. W stosunku do bryły budynku, hol dworca ułożony jest poprzecznie. W zachodnim skrzydle znajduje się poczekalnia, mieszkania oraz pomieszczenia gospodarcze kolejarzy; we wschodniej kasy dworcowe, stanowisko odprawy bagażowej, stanowisko wysyłki bagażu oraz dworcowa i miejska poczta. Pomieszczenia służby dworcowej znajdują się w północnej części w suterenie. Na pierwszym piętrze [nie jestem pewien czy w j.niemieckim nie określa się pięter jak w Rosji – 1 piętro to u nas parter. Bardziej mi na to pasuje] znajdują się mieszkania oraz pokoje noclegowe [dla podróżnych]. Na drugim piętrze po stronie zachodniej – pomieszczenia kadrowe oraz gospodarcze kolejarzy, po wschodniej obok magazynu – dwa małe mieszkania.
Dobre warunki ekspozycji światła w suterenie na północnej stronie spowodowały umieszczenie dwóch poczekalni bezpośrednio nad sobą. Przyjemny efekt przestrzeni, jaki jest uzyskany w starszych poczekalniach za pomocą nadmiernej wysokości, jest tu wykonany za pomocą okładzin ściennych. Pokój specjalny [?], sala klubowa oraz bezpośrednio dostępna z dziedzińca piwiarnia w suterenie dopełniają wyposażenie dworca tak by podróżni oraz turyści mieli zapewniony przyjemny pobyt.
Kuchnia znajduje się na wysokości głównej poczekalni 2giej klasy i jest ona połączona poprzez elektryczną windę z wyszynkiem/barem dla IIIciej klasy. Elektryczne, całkowicie automatyczne urządzenia chłodnicze w magazynie piwa, bufecie oraz w spiżarni dbają o dobre przechowywanie żywności oraz chłodzą napoje. Przewietrzanie poczekalni odbywa się za pomocą pochłaniacza [wentylatora?] ustawionego na głównym piętrze/poziomie.
Wyjątkowa klatka schodowa łączy poczekalnie z holem wejściowym. Przyjemny efekt odpowiada tu uroczystemu charakterowi pomieszczenia. Na dużej wysokości, subtelnie zabarwiona, oszklona grupa okien oświetla niższe partie ścian pokryte terakotą potęgując ten efekt. Przez oszklony lustrami przedsionek wejścia głównego znajduje się na wprost kas biletowych z oszklonymi okienkami. Obok wejścia na estakadę znajdują się toalety a naprzeciwko oprócz pomieszczenia dla konduktorów, znajdują się pomieszczenie organizacji pomagającej podróżnym, dwa wbudowane kramy, telefon i nowoczesna informacja. W hali głównej znajduje się jeszcze okienko do przechowalni bagażu podręcznego, pobliskie pomieszczenie do wysyłki bagażu i wysyłki ekspresowej, z oddzielnym wejściem prosto z placy oraz osobnymi kasami bagażowymi. Dalej znajduje się pokój poczty kolejowej i mały pokój poczty miejskiej. Dojście do estakady bagażowej (pocztowej) jest wspólne z wschodnim dziedzińcem [??]bezpośrednio powiązanym z halą pośrednią.
Ściany pokoju bagażowego, izby pocztowej oraz hali pośredniej również pokryta jest terakotą. Pomieszczenia dworcowej oraz miejskiej poczty wyłożone są boazerią. Pomieszczenia przejściowe dla podróżnych wyłożone są artystycznie podłogą kamienną; pomieszczenie poczty oraz bagażowe – asfaltem; poczekalnia dolna – deskami, główna poczekalnia oraz wszystkie pomieszczenia pracownicze oraz mieszkania – linoleum a toalety płytkami. Budynek jest ogrzewany za pomocą pompowania ciepłej wody. Na pokrycie ścian wykorzystano drewno z trudnopalnych materiałów [??? Jak może być drewno trudnoplane? – może chodzi o zabezpieczenie jego jakimiś środkami]. Wszystkie nadproża są wykonane z żelbetonu, pokrycia wykonane z pustaków ceramicznych oraz płyt kanałowych [cholera mnie bierze z nazwami technicznymi!]. Ściany zbudowano z cegieł
Elewacja zewnętrzna pokryta jest płytkami klinkierowymi. Okolice placu dworcowego wykonane są oszczędną sztuką kamieniarską. Główne oraz boczne wejścia do urzędu pocztowego oraz piwiarni jednak powinny być ozdobione jakimiś ornamentami/ozdobami.
Koszty budowy łącznie z wewnętrznym wyposażeniem wyniosły okrągłe 750 000 RM.
Na jesień1932r zaczęta budowa zmniejszyła z jednej strony najbardziej uciążliwe bezrobocie, z drugiej strony ułatwiła narodowi dostęp do chleba i pracy". |
_________________
|
|
|
|
|
Alicja
Administrator
Wiek: 44 Dołączyła: 10 Lis 2007 Posty: 1887 Skąd: Głogów-Kopernik
|
Wysłany: 2015-05-09, 08:52
|
|
|
Wychodzi na to, że jutro będziemy mieć piękną, okrągłą 80 rocznicę oddania do użytku naszego dworca. Dorzucam od siebie plany z art. Das neue Empfangsgebaude des Bahnhofs Glogau... "Ostdeutsche Bau-Zeitung" 1936, Wrocław Nr 1, str. 1-4
Jest trochę zdjęć w tej gazecie, ale jakość fatalna... |
_________________
|
|
|
|
|
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-09, 10:05
|
|
|
Ciekawe co kryje najniższa kondygnacja. Pod dawnym schronem.
I wejście poniżej poziomu schronu.
|
|
|
|
|
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-05-14, 21:27
|
|
|
Yedyny napisał/a: | To chyba to, mowa tez o placu dworcowym: |
To nie to
Był to cały artykuł o zorganizowanym konkursie na zagospodarowanie tego placu.
Są tam fajne szkice.
Jak nie znajdziesz to wrzucę jak wrócę z urlopu |
|
|
|
|
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-01, 14:49
|
|
|
O tym mówiłem.
Gazeta "Ostdeutsche Bau-Zeitung" z 2.04.1936 z artykułem o konkursie w sprawie zagospodarowania obecnego Placu Tysiąclecia
Wklejam tylko fragmenty dotyczące głównej nagrody. Całością dysponuje Yedyny, któremu tylko tłumaczyłem tą gazetę.
Jakby co to walcie do Niego
"Konkurs
Na konkurs zagospodarowania placu przed nowym - w 1935r wzniesionym - budynku kolei, zgłoszono 37 projektów. Jury do wyłonienia zwycięskiego projektu zbierze się 30 stycznia 1936r."
I dalej w innym miejscu
"Konkurs placu dworcowego w Głogowie.
Na przestrzeni lat informowaliśmy już o nowych budynkach w rozwijającym się Głogowie, średniej wielkości mieście na Dolnym Śląsku. Nasze publikacje w bieżącym – 1935 roku - pokazały już w maju sposób wykonania budynku dworca kolejowego oraz - następnie – w numerze nr 2 i 3 – nowe budownictwo w małych osiedlach oraz „domy dla ludu” w tym mieście
Przeniesienie starego dworca kolejowego, znajdującego się na peronie, na zewnątrz - pomiędzy ulice Ladestrasse i Hohenzollernstrasse spowodowało wzmożenie ruchu na tym terenie, wydłużenie Hohenzollernstrasse oraz zaprojektowanie terenu zielonego od ulicy do nowo powstałego budynku. Wokół placu rozwija się ruch okrężny, dla którego to rozwiązania niebezpieczne staje się miejsce wylotu Saarlandstrasse. Powinno się zatem zostawić w obecnej postaci, duży plac zieleni. Wtedy wydłużona wysepka uliczna o szerokości i kierunku ulicy Hohenzollernstrasse zlokalizowana przy wylocie Saarlandstrasse włącznie z założonymi bocznymi chodnikami może uporządkować bałagan w ruchu miejskim.
Stosownie do warunków śląskiego miasta powinno się zaprojektować zabudowę budynkami oraz placu. W związku z tym zarząd miejski we wrześniu 1935r ogłosił konkurs dla architektów, na który spłynęło 37 projektów. 20 lutego pod przewodnictwem burmistrza Głogowa – Dr. Hofmanna – spotkało się jury złożone z panów: profesora Hartleba z wyższej szkoły technicznej we Wrocławiu, radcy budowlanego z Wrocławia – pana Kuhna; rządowego i miejskiego radcy z Legnicy – pana Hertzoga; głównego krajowego radcy kolejowego z Frankfurtu nad Odrą – Beringera; radcy budowlanego z Głogowa – Griesingera; radcy miejskiego z Głogowa – Schmolke; architekta z Wrocławia – Hauslera i mistrza budowlanego z Głogowa Greulicha. Nagrodzili oni pierwszą nagrodą w wysokości 1000 RM pracę berlińskiego Ericha Harendza oraz przyznali dwie drugie nagrody w wysokości 625 RM dla opolskiego architekta Rudolfa Hillera oraz głogowskiego – Wolfganga Kirste. Cztery dalsze nagrodzone prace nagrodzono przyznając 250 RM. Były to prace profesora Blecken z Wrocławia, architekta z Waldenburga – Alpgonsa Weigera, Ericha i Erwina Grau z Wrocławia oraz z Opola – Waltera E. Hubnera.
Uzasadnienie jury
Projekt pokazuje dobre rozwiązanie zagospodarowania placu budynkami, zgodny z charakterem placu dworcowego rozwijającego się średniej wielkości miasta. Bryła budynków jest dobrze wyważona i daje harmonijny obraz całościowy. Projekt ma ekonomiczne rozwiązanie wielopiętrowych budynków i może być z tego powodu przyjęty do realizacji. W tym projekcie rozwiązania dotyczące ulicy Saarlandstrasse są zarówno pod względem trudności komunikacji samochodowej jak i urbanistycznych założeń lepiej rozwiązane we wschodniej części placu. Układ wnęki/wykuszu musiał być ograniczony do placu dworcowego.
2 nagroda: architekt Rudolf Hiller. Opole
Uzasadnienie jury
Projekt nr 8 jest zgodny z ideami znakomitej 1szej nagrodzonej pracy i musi poza wyjątkiem wylotu ulicy Saarlandstrasse uznany za wyśmienite rozwiązanie. Układ południowej części placu jest tu gorzej rozwiązany
Objaśnienie architekta
Położenie budynku na planie jest widoczne. Jego całkowita bryła jest tak ułożona by w każdej chwili można wykonać sam plac. Zabudowania placu dworcowego dopełniają przestrzeń wokół istniejącego budynku dworca w przejrzystej formie. Wschodnie i zachodnie fasady budynków składają się z arkad na parterze z witrynami głogowskich sklepów i salonów. Na górnych piętrach znajdują się mieszkania z 3, 4 i 5cio pokojowe (...)
Uzasadnienie jury
Projekt nr 9 zaproponował rozwiązanie złagodzenia przejścia od obecnej czteropiętrowej zabudowy ulicy Hohenzollernstrasse do niższej zabudowy dworca poprzez trzykondygnacyjne budynki, zgodnie z założeniami polityki demograficznej. Ulica Hohenzollernstrasse jest od placu dworcowego zabudowana co pożądanie wzbogaca wizerunek ulicy. Odnośnie wylotu ulicy Saarlandstrasse w projekcie zastosowane są podobne rozwiązania jak w projektach 1szej i 2giej nagrody"
A tu szkice dotyczące głównej nagrody.
|
|
|
|
|
Alicja
Administrator
Wiek: 44 Dołączyła: 10 Lis 2007 Posty: 1887 Skąd: Głogów-Kopernik
|
Wysłany: 2015-06-04, 22:38
|
|
|
Właśnie dostałam info od A. Boka, że 12.06.2015 odbędzie się wykład dra hab. Mirona Urbaniaka, prof. nadzw. Uniwersytetu Wrocławskiego: "Głogowski dworzec kolejowy - cenny zabytek modernizmu".
Ponadto: ekspozycja unikatowego szyldu peronowego z Glogau (niepowtarzalna okazja!) raz mini -wystawa fotograficzna "Ludzie na dworcu".
|
|
|
|
|
Eulenburg
Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 349 Skąd: świat
|
Wysłany: 2015-06-05, 14:26
|
|
|
Mógłby ktoś te wykłady nagrywać??? |
_________________ Eulenburg |
|
|
|
|
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-05, 16:21
|
|
|
Mógłby. I poszedł spać. |
_________________
|
|
|
|
|
|