|
Głogowskie stocznie i porty |
Autor |
Wiadomość |
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-24, 22:34
|
|
|
Też śledzę tę stronę.
Cały czas prezentują jakieś archiwalne zdjęcia
Super. |
|
|
|
|
DanutaEwa
DanutaEwa
Dołączyła: 03 Sty 2015 Posty: 67 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-27, 13:34
|
|
|
A ja pozwolę sobie wstawić zdjęcie mojego ojca, z komentarzem z fb.
Mamy kolejną brygadę, utworzoną już w latach 80-tych, część starych doświadczonych pracowników zostało przekazanych albo odwrotnie to młodsi zostali dokooptowani do starszych, załoga już miała wielu emerytów.Wśród starszej załogi rozpoznaję Józef Nowicki, Józef Szeląg Stanisław Olejniczak, Witold Kaczmarczyk i Józef Smul, no i oczywiście mój mistrz Alojzy Januszak.
To ten pan z białym guzikiem przy koszuli. Niestety nie żyje już od 12 lat. Pamiętam gdy opowiadał o nowych dźwigach, a czasami wspominał stocznię. |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-27, 18:56
|
|
|
Wielkie dzieki za podzielenie sie prywatnym zbiorem, takie fotki sa czesem bezcenne. |
_________________
|
|
|
|
|
DanutaEwa
DanutaEwa
Dołączyła: 03 Sty 2015 Posty: 67 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-27, 19:30
|
|
|
Yedyny napisał/a: | Wielkie dzieki za podzielenie sie prywatnym zbiorem, takie fotki sa czesem bezcenne. |
Problem w tym, że nie jest to prywatny zbiór Znalazłam to zdjęcie na fb na stronie Famaba |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
Yedyny
Administrator
Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-28, 14:13
|
|
|
A, w sumie i tak dzieki za nie :) Ja dosc malo mam fotek z Glogowa z moich mlodszych lat, duzo jest niewyraznych, poniewaz ojciec sam probowal wywolywac zdjecia w domu... |
_________________
|
|
|
|
|
DanutaEwa
DanutaEwa
Dołączyła: 03 Sty 2015 Posty: 67 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-06-28, 18:04
|
|
|
Yedyny napisał/a: | A, w sumie i tak dzieki za nie :) Ja dosc malo mam fotek z Glogowa z moich mlodszych lat, duzo jest niewyraznych, poniewaz ojciec sam probowal wywolywac zdjecia w domu... |
To były zupełnie inne czasy Sprzęt fotograficzny nie był ogólnie dostępny. Więc zdarzają się pojedyncze fotografie nie najlepszej jakości. Podejrzewam, że jestem nieco starszą osobą to i zdjęć z dzieciństwa jak na lekarstwo. Ale za to mają dużą wartość sentymentalną |
_________________ Pozdrawiam
|
|
|
|
|
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-07-03, 13:33
|
|
|
Mapa - projekt z 1940 z drugim mostem
Pokazana jest również stocznia na Ostrowie Tumskim.
Pytanie tylko ile z tego było projektem, a ile faktycznie już funkcjonowało
Mnie dziwi w sumie kiepski pomysł, brak drugiego mostu na Starej Odrze, w wyniku czego drogi schodzą się jeszcze na Ostrowie Tumskim. I to w dodatku przy wiadukcie kolejowym (zaprojektowanym nad drogą)
|
|
|
|
|
Eulenburg
Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 349 Skąd: świat
|
Wysłany: 2015-07-03, 14:15
|
|
|
Cytat: | Mnie dziwi w sumie kiepski pomysł, brak drugiego mostu na Starej Odrze, w wyniku czego drogi schodzą się jeszcze na Ostrowie Tumskim. I to w dodatku przy wiadukcie kolejowym (zaprojektowanym nad drogą) |
W sumie masz rację, ale trzeba też pamiętać, że żeby dostać się do mostu Hindenburga od południa trzeba było się nieźle "nakręcić". Mimo wszystko myślę, że nowy most miał za zadanie głównie ułatwić komunikację tuż przy powstającym nowym porcie. Dosyć łatwe połączenie przez Kołłątaja, dalej Budowlanych i już dalej kierunek południowy albo wschodni. |
_________________ Eulenburg |
|
|
|
|
TadeuszFantom
Administrator
Wiek: 59 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1116 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2016-12-24, 15:30
|
|
|
Teraz trochę informacji z facebókowego profilu Famaby:
Zaprezentowano fotografię ruiny hali na Ostrowie Tumksim (stoczni)
Do niego podpis wspomnieniowy:
Cytat: | Przypominam widok pomieszczenia zniszczonego przez działania wojenne w porcie katedralnym. Gdy Rosjanie wycofali się z terenu stoczni, przekazując pozostawione mienie pracownikom stoczni napływającym z różnych stron Polski, niestety niewiele zastali. Co było do zabrania w ramach "zdobyczy wojennych" zostało zabrane. Nikt nie zainteresował się stocznią nr 2. Dopiero przyszli i już mający jakąś siedzibę "głogowianie" zainteresowali się pozostawionym mieniem na Ostrowie Tumskim. Nie było tego zbyt wiele ale wykorzystano elementy stalowe konstrukcji do budowy hali mechanicznej w stoczni nr 1. Maszyny i inne urządzenia mechaniczne musiały mieć zadaszenie ze względu na wilgoć i czynniki atmosferyczne,bez tego uległyby awarii. Z pozostałych czterech dźwigów typu "Kaiser", dwa już po zdemontowaniu hali zostały przewiezione na teren stoczni nr 1 i zostały postawione na terenie III i IV pochylni. Pracowały i służyły do lat 70-tych.. |
Charakterystyka powstania Famaby i stan krótko po wojnie zawarta w tekście osoby określonej kryptonimem "Stanisław" z roku 1966
Poniżej:
Cytat: | A to już fragment zniszczonego nabrzeża w 1945 roku. Dookoła ruiny i wielkie zniszczenia, do całkowitej ruiny doprowadziły tzw. oddziały tzw. "trofiejszczyków" którzy jeszcze wśród ruin zniszczonego zakładu wybierali co mniej uszkodzone urządzenia. |
Zdjęcia budowanych jednostek pływających w Stoczni Rzecznej (obecnej Famaby) z okresu lat pięćdziesiątych XX wieku:
oraz budowa holownika pod koniec lat czterdziestych:
|
_________________ Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy |
|
|
|
|
demiane
Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2016-12-27, 12:52
|
|
|
SUPER FOTKI !!!!
Dzięki!
Ogólnie to strona o Famabie jest ekstra. Dużo ciekawych rzeczy pokazuje
Może gdzieś się dogrzebią do jeszcze starszych zdjęć - przedwojennych
Może gdzieś się tam zachowały archiwa zakładowe sprzed II WW. |
|
|
|
|
TadeuszFantom
Administrator
Wiek: 59 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1116 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2018-02-04, 18:30
|
|
|
Jak zwykle temat nie jest do końca wyczerpany. Pojawiły się nowe źródła więc należy go uzupełnić:
Barki desantowe typu PiLB były produkowane w stoczni w Nosocicach (Schlesier Dampfer Co., Glogau) a nie jak wcześniej napisałem w stoczni przy zatoce kolegiackiej (Beucheldt Glogau).
źródła:
http://www.navypedia.org
http://www.historisches-marinearchiv.de
W stoczni Schlesier Dampfer Co., Glogau wyprodukowano barki desantowe:
-PiLB40 od nr. PiLB400 do 402
produkowane w latach 1941-1944
dane:
standartowa wyporność t - 30
pełna wyporność t - 50
Długość, m 19.0
Szerokość, m 5,93
głębokość do linii wodnej przy maksymalnym obciążeniu m 0,75
Napęd: Silniki MWM, Kaelble, Daimler-Benz lub Saurer
Moc, KM 172 lub 180 lub 136 lub 150
Maksymalna prędkość, węzły 8 - 9.2
Paliwo, t olej napędowy 1.5
zasięg Mile morskie (przy prędkośći) 415 (8)
Uzbrojenie: (1 - 2) x 1 - 7,9 / 79 lub 1 x 1 - 20/65 C / 38 lub 1 x 1 - 37/80 SK C / 30 lub 1 x 4 - 20/65 C / 38
Ładunek wojskowy: 40 t ładunku lub 150 mężczyzn lub 2 ciężarówki
-PiLB41 od nr. PiLB590 do 595
produkowane w latach 1942-1945
dane:
standartowa wyporność t - 34
pełna wyporność t - 71
Długość, m 19.7
Szerokość, m 5,70
głębokość do linii wodnej przy maksymalnym obciążeniu, m 1,00
Napęd Silniki wysokoprężne MWM, Kaelble, Deutz, Vomag lub Saurer
Moc, KM 220-240
Maksymalna prędkość, węzły 10.8
Paliwo, t olej napędowy 1.1
zasięg Mile morskie (przy prędkośći) 260 (10)
Uzbrojenie
(1 - 3) x 1 - 7,9 / 79 lub 1 x 1 - 20/65 C / 38 lub 1 x 1 - 37/80 SK C / 30 lub 1 x 4 - 20/65 C / 38
Ładunek wojskowy 40 t ładunku lub 150 mężczyzn lub 2 ciężarówki
W stoczni Schlesier Dampfer Co., Glogau jako podwykonawca stoczni Beucheldt, Glogau przewidziano też do produkcji promy desantowe:
-Marinefährprahm : MFP Typ D
od nr: F1250 do F1253
Jednak podpisany kontrakt dnia 24.02.1944 z firmami:
1) Beucheldt, Glogau
2) Urstetten, Glogau. (Schlesier Dampfer Co., Glogau)
nie został zrealizowany, anulowany dnia 29.01.1945 i nie przewidziany do dalszej realizacji.
Dane techniczne jednostek Marinefährprahm : MFP Typ D
wyporność standartowa (t): 168
wyporność maksymalna (t): 239
Długość (m): 49,84
Szerokość (m): 6,59
Zanurzenie do linii wodnej - puste (m): 1.18
Zanurzenie do linii wodnej - maksymalne (m): 1,35
Wysokość burty (m): 2,75
Zespół napędowy Ilość: 3
Typ systemu napędowego: 6zyl. 4takt. silnik wysokoprężny
Całkowita moc silnika (KM): 375
Prędkość pusta (węzły): 10.3
Zapas paliwa (t): 4.1
Zasięg (Mil morskich / przy prędkości węzłów): 520/10
Zasięg (Mil morskich / przy prędkości węzłów): 1120/7
Załoga: 21
Ładowność: 140 t (3 czołgi IV / 2 czołgi T-34 / 200 mężczyzn)
W kolejnych częściach mam zamiar powoli napisać o produkcji wojennej stoczni Beucheldt, Glogau oraz losami poszczególnych jednostek. |
_________________ Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy |
|
|
|
|
TadeuszFantom
Administrator
Wiek: 59 Dołączył: 18 Mar 2007 Posty: 1116 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2018-02-04, 19:44
|
|
|
Jak wiadomo w stoczni Beucheldt, Glogau (nad zatoką kolegiacką) budowano okręty desantowe określane jako morskie promy desantowe, MFP typ A, C, D i DM. Na początek opis morskich promów desantowych Marinefährprahm - MPF typ A.
Dane techniczne Marinefährprahm - MPF typ A:
wyporność standardowa (t): 155
wyporność maksymalna (t): 220
Długość (m): 47,04
Szerokość (m): 6.53
Zanurzenie do linii wodnej - puste (m): 0.97
Zanurzenie do linii wodnej - maksymalne (m): 1.45
Wysokość burty (m): 2.30
Zespół napędowy Ilość: 3
Typ systemu napędowego: Deutz 6zyl. 4takt. silnik wysokoprężny
Całkowita moc silnika (KM): 390
Prędkość pusta (węzły): 10.5
Zapas paliwa (t): 4.1
Zasięg (Mil morskich / przy prędkości węzłów): 640/10
Zasięg (Mil morskich / przy prędkości węzłów): 1340/7
Załoga: od 17 do 21
Ładowność: 85 t normalnie (2 zbiorniki IV / 1 zbiornik VI / T-34 (r) / 200 mężczyzn)
Maksymalnie 105 t (3 zbiorniki IV / 2 czołgi T-34 (r) / 16 koni / 200 mężczyzn / 50 min typu UMA)
Poniżej skrócone losy poszczególnych jednostek wyprodukowanych w stoczni Beucheldt, Glogau.
Marinefährprahm - MPF typ A
Numer: F109A
Wodowany: 20.12.1940
Wejście do służby: 08.1941
Los: 05.1945, przekazany dla ZSRR od 03.1946 w służbie MW ZSRR ( БД -386 <BD-386>)
Numer: F177A
Wodowany: 21.4.1941
Wejście do służby: 10.1941
Los: zatopiony 15/9/1944
Numer: F178A
Wodowany: 21.4.1941
Wejście do służby: 10/1941
Los: zatopiony 5/2/1945
Numer: F325A, 1944-SM242
Wodowany: 20 czerwca 1941 r
Wejście do służby: 5/1942
Los: 21.08.1944 przekazany z 3. Flotylli Lądowej do 2. Flotylli Obrony Wybrzeża. Nowy identyfikator SM 242. Zatopiony 28/8/1944, wyłowiony i wszedł do służby WM ZSRR ( БДБ-9 <BDB-9> 10/1944)
Numer: F326A, 1944-SM243
Wodowany: 20 czerwca 1941 r
Wejście do służby: 5/1942
Los: 17.08.1944 Przeniesiono z 3 Flotylli Lądowej do 2. Flotylli Obrony Wybrzeża. Nowy identyfikator SM 243. Zatonął 7/9/1944
Numer: F327A (w 12/1942 - Karpathos)
Wodowany: 20 czerwca 1941 r
Wejście do służby: 7/1942
Los: zatonął 7/10/1943
Numer: F328A
Wodowany: 20 czerwca 1941 r
Wejście do służby: 7/1942
Los: 10.02.1943 przekazany dla KSF1 Macedonia. Zatopiony 27/5/1943, wyłowiony i wszedł do służby WM ZSRR ( БДБ-1 BDB-1> 1944) |
_________________ Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
| |